Bifi en de andere merken die Unilever niet meer wil

Foto ANP

Unilever slankt af. Het Brits-Nederlandse levensmiddelenbedrijf heeft zijn dieetlijn Slim Fast verkocht. In 190 landen verkoopt het bedrijf nog altijd een haast niet te overzien aantal merken - van Axe en Dove tot Lipton en Ben & Jerry’s:

Screenshot merkenoverzicht unilever.nl

Maar de laatste paar jaar dikt Unilever in. Wat de strategie is van al dat verkopen? Unilever blijft er vaag over. Het bedrijf spreekt steevast van het “versterken van het portfolio” en “groei van de kernactiviteiten”. Het lijkt erop dat die kernactiviteiten niet langer voedsel, maar verzorgingsproducten zijn. Daar zit namelijk de groei: met de verkoop van dat soort producten in opkomende economieën. Zo verkoopt Unilever nu de afslankpoeders, -repen en -shakes van Slim Fast aan het Amerikaanse Kainos Capital, maar kocht het vorig jaar nog het grote Russische cosmeticaconcern Kalina.

Kees Kruythoff, de chef van Unilever in de VS, noemt het afstoten van Slim Fast “de laatste stap” voor wat betreft de herstructureringsplannen van het bedrijf in Noord-Amerika. Deze andere bekende merken heeft Unilever de laatste jaren laten vallen.

1. Ragu- en Bertolli-pastasauzen (2014)


Eerder dit jaar: de Ragu- en Bertolli-pastasauzen. Voor 2,15 miljard dollar verkocht Unilever ze aan het Japanse Mizkan. Twee fabrieken in Kentucky en Californië gingen ook naar Mizkan. Ragu en Bertolli leveren jaarlijks een omzet van ruim 600 miljoen dollar op.

2. Bifi en Peperami (2014)


De verkoop van Bifi dan. Het bekende worstje hoorde bij de verkoop van de hele vleessnacks-afdeling van Unilever aan Jack Link’s. Ook Peperami, te koop in Groot-Brittannië en Ierland, en de fabriek in het Duitse Ansbach gingen naar het Amerikaanse bedrijf.

3. Royal pasta (2014)


Pastamerk Royal op de Filippijnen bracht Unilever 47,8 miljoen dollar op. Royal ging naar RFM Corporation. Dat Filippijnse voedingsmiddelenbedrijf is één van de grootste in het land en verkoopt het best verkochte pastamerk Fiesta.

4. Skippy (2013)


De pindakaas van Skippy is aan het Amerikaanse Hormel Foods verkocht. Skippy in China volgde later in het jaar. De deal kostte Hormel 700 miljoen dollar. Twee fabrieken in de VS en China gingen ook over naar de nieuwe eigenaar. Calvé is wel nog van Unilever.

5. Wish-Bone en Western (2013)


De dressings van Wish-Bone en Western gingen voor ongeveer 580 miljoen dollar naar het Amerikaanse Pinnacle Foods. De twee dressingmerken maakten gezamenlijk een omzet van zo’n 190 miljoen euro per jaar.

6. Nog een keer Bertolli, en P.F. Chang’s (2012)

https://www.youtube.com/watch?v=I74gUnIdHZA
Amerikaanse diepvriesmaaltijden, daar doet Unilever ook niet meer aan. De hele afdeling, onder de merknamen Bertolli en P.F. Chang’s werden voor 267 miljoen verkocht aan het Amerikaanse ConAgra. Samen goed voor een omzet van 300 miljoen dollar per jaar. De sauzen van Bertolli verkocht Unilever pas later. In 2006 verkocht Unilever Iglo al.