Nog één keer Van Gaal, winstwaarschuwingen en click bait

Foto ANP

Had je geen tijd al onze verhalen te lezen? Dit zijn de belangrijkste stukken van de week op een rij.

1. Al is het WK voetbal voor Nederland voorbij, Louis van Gaal blijft voor sommigen een held. Je kunt zijn tactieken ook toepassen op kantoor. Een mini-managementcursus over het succesvolle leiderschap van de bondscoach.

2. Click bait; koppen boven berichten die zo gemaakt zijn dat je ze ab-so-luut wilt lezen. Koppermakers studeren daar op. ‘Omdat’, ‘direct’, ‘nieuw’, ‘gratis’ en ‘jij’, zijn woorden die werken. En oh, seks ook. NRC Q testte met drie verschillende koppen. Welke won? Hint: niet de seks.

3. Het cijferseizoen begint. Maar de eerste tekenen zijn niet goed. De afgelopen dagen kwamen grote Nederlandse bedrijven met een winstwaarschuwing. Air France-KLM. BAM. En ook Philips had slecht nieuws. Vijf vragen over de strategie achter de winstwaarschuwing.

4. Een dag later kwam Fugro met een winstwaarschuwing. Op een opvallend tijdstip. Om kwart voor 1 ‘s nachts verloor Nederland de strafschoppenserie van Argentinië, een kwartier later ging er een winstwaarschuwing van de Nederlandse bodemonderzoeker uit.

5. Wat de fax? Het apparaat bestaat deze week vijftig jaar. Ooit een geweldige gadget, en vreemd genoeg nog steeds niet uitgestorven.

6. De grootste bloemenveiling van de wereld heeft het zwaar. Donderdag organiseerde FloraHolland de tweede ledenvergadering in korte tijd om de financiering van een reorganisatie te regelen. Vier vragen over de problemen van het bedrijf.

7. Dinsdag is de beste dag om te vergaderen, blijkt uit onderzoek. Zeven manieren om creatief en betrokken over te komen bij iedere vergadering, óók als je even niet zo goed oplet.

8. Nationale Nederlanden heeft 240 miljoen euro opzijgezet om zijn toplaag van allerhoogste werknemers de komende tijd een extraatje te kunnen geven. Het gaat om een pakket aandelen dat de verzekeraar vast heeft “gereserveerd”.

9. Beursbedrijf Euronext probeert meer beleggers naar de beurs te lokken. In Amsterdam en Brussel is voortaan een nieuw soort aandelenopties te koop: ‘spotlightopties’ - kortlopende opties in kleine en middelgrote bedrijven.

10. Het faillissement van kinderopvanggigant Estro verliep wel erg soepel. Dat kwam omdat het al tot in de puntjes was voorbereid. Net als de doorstart met 250 van de 350 filialen, die al maanden in de maak was. Andere partijen kregen zo geen kans om een rol te spelen in die doorstart.

11. En opnieuw ging omroep TROS in de fout. Dit keer met sluikreclame voor de Efteling. Daarom moet het bedrijf een boete van 69.000 euro betalen. Al vier keer eerder overtrad “de grootste familie van Nederland” op deze manier de regels.