Zo eng is het niet, bij Schaap & Citroen

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat:
Ladies night bij juwelier Schaap & Citroen in Den Haag.

Wie: Organisatrice en verkoopadviseur Vivian Doodeman, personal trainer Jacco Helmink, personal shopper Carry van der Sman, oude rot in het juweliersvak Dick Lindenhoff en 42 welgestelde Haagse dames.

Champagne koud. Olijven op tafel. Goodiebags gevuld. Alles staat klaar voor de ladies night van juwelierszaak Schaap & Citroen in Den Haag. Organisatrice Vivian Doodeman drentelt gespannen langs de vitrines met sieraden. Het wachten is nu op de eerste ladies.

Voor veel mensen is er een drempel om de zaak binnen te gaan, legt Doodeman uit. Ten eerste die portier bij de deur. Dan de beangstigende seconden in de veiligheidssluis waar je moet wachten tot de deur achter je dicht is, en er een tweede deur opengaat. En tenslotte de prijskaartjes bij de sieraden: best wel schrikken. Vandaar dit avondje. Om de mensen te laten zien dat het heus niet zo eng is bij Schaap & Citroen. “Iedereen met een uitnodiging mag gewoon naar binnen.”

Alcohol is een dealbreaker

Doodeman heeft ondernemende kennissen uit haar netwerk opgetrommeld om het geheel wat meer een event te laten zijn. Er staat een make-up-standje, er worden bikini’s verkocht en personal trainer Jacco Helmink geeft uitleg over zijn nieuwe programma ‘to the max’. Iedereen in acht weken bloedje fit, belooft hij. Toch haken veel mensen af. Niet omdat ze de prijs van 765 euro niet kunnen betalen maar omdat ze het niet volhouden twee maanden geen alcohol te drinken – een voorwaarde van het programma. Helmink zucht. “Ik sta versteld van hoeveel mensen dat een dealbreaker vinden.”

De afhakers van Helmink komen misschien bij personal shopper Carry van der Sman terecht. Zij bepaalt op welk drankglas je lichaam het meest lijkt en geeft op basis daarvan kledingadvies. “Ik ben zelf bijvoorbeeld een typisch proseccoglas.” Van der Sman glijdt met haar handen langs haar lijf. “Gewoon goed in proportie, zie je wel?” Haar klanten zijn voornamelijk rijke, oudere vrouwen. Die hebben volgens Van der Sman vaak helemaal geen vorm meer. Het frisdrankglas. Of het cognacglas. “Nog erger, dan is alles naar beneden gezakt. “

Is het voor uw vrouw of moet het iets moois zijn?

Maar het gaat natuurlijk om de sieradenhandel vanavond. Een moeder en dochter zijn net bij een van de Schaap & Citroen-meisjes aangeschoven. Ze krijgen een leren veter om hun polsen geknoopt. “Enig toch? Helemaal leuk voor de zomer”, kirt dochter. “En dat voor maar 109 euro!”, jubelt moeder.

Inderdaad een schijntje. In vergelijking met het bedrag van 136.000 euro dan. Dat rekende een buitenlandse ambassadeur af bij Schaap & Citroens Dick Lindenhoff. Voor een collier en een armband – het duurste dat Lindenhoff in zijn veertig jarige carrière verkocht heeft.
“Het was in 1977 - ik weet het nog goed”, mijmert Lindenhoff. Voor wie de ambassadeur de sieraden kocht weet hij niet.  Maar soms vraagt Lindenhoff dat wel aan een klant: “Is het voor uw vrouw of moet het iets moois zijn?”