Aanhoudende tegenvallers voor Marks & Spencer

De Nederlandse topman van Marks & Spencer moet op zoek naar een nieuwe financiële man. En de cijfers vallen tegen.

Kleding is al jaren het zwakke punt van de Britse warenhuisketen Marks & Spencer. Al twaalf kwartalen achter elkaar valt de verkoop tegen, ondanks nieuwe collecties en dure reclamecampagnes. Foto Bloomberg

De tegenvallers voor de Britse warenhuisketen Marks & Spencer stapelen zich op. Gisteren werd bekend dat de financiële topman, Alan Stewart, vertrekt. Hij stapt over naar Tesco, de grootste supermarktketen van Groot-Brittannië. Het nieuws, notabene door Tesco naar buiten gebracht, komt als een verrassing. Marc Bolland, de Nederlander die sinds 2010 aan het hoofd staat van Marks & Spencer, had twee weken Stewarts takenpakket nog uitgebreid.

Analisten interpreteren het vertrek van Stewart als een teken dat hij weinig fiducie heeft in een ommekeer bij Marks & Spencer. De financiële resultaten die de warenhuisketen afgelopen dinsdag heeft gepubliceerd, zijn teleurstellend. Na de bekendmaking van het vertrek van Stewart daalde de koers van het aandeel op de beurs met 1 procent.

Anderhalve week geleden werd al het vertrek van een andere directeur aangekondigd: Jan Heere, internationaal directeur. De Nederlander, die voorheen werkte bij Inditex, het moederbedrijf van Zara, was drie jaar geleden door Bolland binnengehaald om de internationale expansie van Marks & Spencer te leiden.

Een grote tegenvaller voor Bolland is de introductie van de website van Marks & Spencer, eerder dit jaar. Vooralsnog is dat geen succes. Voorheen draaide de site van Marks & Spencer op Amazon, ’s werelds grootste webwinkel. In een interview in deze krant, afgelopen voorjaar, zei Bolland hierover: „We reden de rally van Monte Carlo in een huurauto. Die race konden we dus nooit winnen.” Hij had hooggespannen verwachtingen van het eigen onlinebestel- en betaalsysteem, waarin flink werd geïnvesteerd. Deze week bleek echter dat de onlineverkoop met ruim 8 procent zijn gedaald.

Kleding is al jaren het zwakke punt van Marks & Spencer: al twaalf kwartalen achter elkaar valt de verkoop tegen. Bolland slaagt er niet in die trend te keren, ondanks nieuwe ontwerpteams, nieuwe collecties en dure reclamecampagnes. De Britse warenhuisketen heeft veel last van de concurrentie van ketens als Uniqlo en Hennes & Mauritz. De kleding van Marks & Spencer zou niet hip genoeg zijn. In het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar daalde de kledingverkoop met 0,6 procent (als alleen de winkels die langer dan een jaar open zijn meetellen).

De voedingstak van het warenhuis presteert overigens wel goed, de omzet steeg met 1,7 procent. In de komende drie jaar wil Marks & Spencer zo’n 150 voedingsfilialen openen.

Al drie jaar op rij daalt de winst van het concern, zo bleek in mei bij de publicatie van de jaarcijfers. De winst voor belastingen ging vorig jaar met bijna 4 procent omlaag tot 764 miljoen euro, op een omzet van 13 miljard euro. De afgelopen jaren heeft Marks & Spencer veel buitenlandse filialen geopend, zoals in China, Rusland en het Midden-Oosten. In het Verenigd Koninkrijk is amper ruimte voor uitbreiding; M & S zit in bijna iedere stad en trekt wekelijks 21 miljoen klanten.

Sinds vorig jaar zit de keten weer in Nederland. Marks & Spencer heeft een vestiging in de Kalverstraat in Amsterdam en een grote winkel in Den Haag. Diverse BP-tankstations verkopen etenswaar van Marks & Spencer.