Zo kom je deze dag door

De droom is voorbij, na Brazilië ligt nu ook Oranje eruit. Of je nu erg van voetbal houdt of niet, je zult er vandaag mee te maken hebben,bij jezelf of bij iemand in je buurt: een katerig gevoel. Wat kun je daar tegen doen?

Dit ga je dus nooit horen van een buitenlander. Gisteravond kwam de klap en vanochtend het besef.

WE HEBBEN VERLOREN!

Hoe is het mogelijk? Blijdschap, spanning, onbegrip, verdriet: je emoties zitten sinds gisteren in een achtbaan, van vlak voor de wedstrijd, terwijl je keek, tot het ergste moment: erna.

Nou nee, toch niet: het ergste moment was vanmorgen. Toen je wakker werd. En je eerste gedachte was:

HOE KOM IK DEZE DAG DOOR?

We hebben het gevraagd aan vier docenten en hoogleraren sociale psychologie. Zij kwamen met vijf strategieën om het leed te verwerken.

1 Relativeer het verlies

De intensiteit van je verdriet vandaag is afhankelijk van je verwachtingen van de wedstrijd. Zelfs als je er vanuit ging dat we zouden verliezen, hoopte je waarschijnlijk van niet.

Na het fluitsignaal belandde je in een staat van ongeloof, zegt hoogleraar sociale psychologie Kees van den Bos. De oplossing: relativeer.

Denk: ‘Ach, het was maar een spelletje.’ Of: ‘Ik wist toch wel dat we gingen verliezen.’ Of: ‘Gelukkig ben ik nog gezond.’

2 Zoek geen zondebok

Omdat je zelf niet in het elftal zat en dus geen invloed had op de wedstrijd, ben je zelf niet schuldig aan het verlies. Je kunt dus ook niet de volgende keer beter je best doen.

Wat je dan vaak gaat doen is je gevoelens externaliseren, door de schuld bij de ander te leggen. Je zegt dan bijvoorbeeld: ‘Het was de scheidsrechter’. Of: ‘Het komt door die foute wissel.’ Of: ‘De spelers van Oranje zijn lui.’

Vermijd al deze negatieve gedachten, zegt hoogleraar ontwikkelingspsychologie Carolien Rieffe. Wijs geen zondebok aan! Het maakt je juist nog bozer en dat is frustrerend.

3 Doe aan leedvermaak

Je identificeerde je met het elftal, je dacht dat we gingen winnen, maar nee: de anderen wonnen. Jouw mensen is onrecht aangedaan, nu wil je het liefst de andere partij zien lijden.

Dus is leedvermaak een oplossing, zegt hoogleraar sociale psychologie Agneta Fischer. Als er vandaag Facebook-filmpjes voorbij komen van geblesseerde Argentijnse voetbalspelers, klik daar dan vooral op. Je moet ervan lachen, je geniet ervan, je voelt je weer iets beter.

4 Zoek de goede omgeving

Je omgeving is mede bepalend voor je emoties. Als je collega’s of vrienden vandaag verontwaardigd en boos zijn, dan word jij nog bozer.

Maar de mensen om je heen kunnen je ook helpen een gevoel van berusting te krijgen, zegt universitair docent ontwikkelingspsychologie Jeroen Stouten. Als je er samen over praat, kun je je verdriet omzetten in berusting. „En uiteindelijk ben je dan trots dat we het zover hebben geschopt”, zegt Stouten.

5 Laat positieve gevoelens toe

Er valt niets meer aan te doen, dus denk niet te veel aan wat er had kunnen gebeuren. Hoop dat de kranten niet vol staan met negatieve verhalen over de wedstrijd, en als dat wel zo is: lees ze niet. „Want dat maakt het moeilijk je eroverheen te zetten”, zegt Jeroen Stouten.

Denk niet aan de gemiste kansen. En praat er niet te lang over na. Of denk: ‘Voor het eerst in 9 jaar wonnen we een Touretappe! Hoera!’