Tranentrekker ‘The Fault in Our Stars’ is indrukwekkend en soms overdreven

Wat als je weet dat je waarschijnlijk niet ouder wordt dan een jaar of 20? Het is het gevoel dat Hazel Grace in The Fault in Our Stars met zich meesleept. Letterlijk, in de vorm van een zuurstoftank; ze is 16 en heeft kanker in haar longen. Haar leven lijkt verloren, totdat ze Augustus tegenkomt. Een recensieoverzicht.

Wat als je weet dat je waarschijnlijk niet ouder wordt dan een jaar of 20? Het is het gevoel dat Hazel Grace (Shailene Woodley) in The Fault in Our Stars met zich meesleept. Letterlijk, in de vorm van een zuurstoftank; ze is 16 en heeft kanker in haar longen. Haar leven lijkt verloren, totdat ze Augustus (Ansel Elgort) tegenkomt. Een recensieoverzicht.

De romantisch tranentrekker moet dé tienerhit van deze zomer worden. De film vertelt het verhaal van twee jonge mensen (16 en 17) die allebei worstelen met een verschrikkelijke ziekte, die ze op een gegeven moment kapot zal maken. Samen proberen ze er het beste van te maken, te genieten van de tijd die ze nog hebben.

Dit schrijven de kranten over de film:

Nrc.next (€) - vier ballen

Volgens NRC-recensent Coen van Zwol is het mooie aan de film dat hij vasthoudt aan het originele boek. Puntje van kritiek volgens Van Zwol: de tijd in Amsterdam, die wellicht wat te zwaar is aangezet.

“TFIOS blijft de voortreffelijke roman van John Green trouw, en dat is meestal een zegen. Hazels vertelstem treft een tienerziel in al zijn heftigheid, twijfel en melancholie, spreekt fraaie zinnen uit als ‘I fell in love the way you fall asleep: first slowly, than all at once.’ Iets minder minder sterk is het kantelpunt van de film: het bezoek aan Amsterdam. [...] Maar elk bezwaar smelt weer weg in Indianapolis, waar de liefde verwelkt zonder dat het sterven zoetelijk, sereen of al te sentimenteel wordt. Wat een prachtige chemie hebben Shailene Woodley en Ansel Elgort.”

Trouw - vier sterren

In Trouw schrijft recensent Jann Ruyters lovende woorden over de film. Maar wat is een recensie zonder minpunt? Juist. De scene waarin Hazel de trap op strompelt terwijl ze applaus krijgt van omstanders is volgens Ruyters “te vet”.

“Het werkte in het boek en het werkt ook in de film, die een adequaat script kreeg van scenarioschrijvers Neustadter en Weber (van ‘(500) days of summer’) en de juiste chemie tussen de grijnzende branie Ansel Elgort en nieuwe ster Shailene Woodley. [...] Eén minpunt is wel de veel besproken scene op de zolder van het (van binnen in Pittsburgh nagebouwde) Anne Frankhuis. Niet vanwege de zoen, en ook niet vanwege de parallel met Anne Frank die als tienerrolmodel en schrijfster hier best op haar plaats is. Te vet is alleen Hazels moeizame beklimming van de trappen en het applaus van de omstanders.”

De Volkskrant - drie sterren

De recensie uit de Volkskrant klinkt bekend in de oren. Net als Ruyters van Trouw meent ook Bor Beekman dat de scène waarbij Hazel de trap op komt te overdreven is. Al neemt dat volgens recensent niet weg dat de boodschap wel duidelijk aankomt.

“Soms schieten de filmmakers uit, bij het stapelen van gevoelens: Hazel die zich de trap van het Achterhuis op worstelt, met zuurstoftank, om in de nok van de onderduikplek voor het eerste te zoenen, wat met applaus wordt begroet door de overige museumbezoekers. [...] Dat doet niet af aan het onderliggende thema, dat ook op minder gekunstelde wijze door de film is gevlochten: de acceptatie en impact van een vroege dood. The Fault in Our Stars mengt tienerdroom met kankermachine, vol effect.”

De Telegraaf - drie en een halve ster

Ook hier wordt als punt van kritiek het feit genoemd dat de verfilming soms ietwat overdreven is. Maar dat maken de hoofdrolspelers meer dan goed, aldus recensent Marco Weijers.

“Regisseur Josh Boone zet het drama soms net iets te veel aan in deze boekverfilming, maar wordt gered door het ontwapenende spel van zijn twee hoofdrolspelers. Zij maken hun personages kwetsbaar en sterk tegelijk in dit ontroerende, grappige, maar soms ook hartverscheurende verhaal over het plukken van getelde dagen. Zakdoeken mee.”

In de film speelt Amsterdam een belangrijke rol. Terwijl ze door de stad heen lopen groeien Hazel en Augustus naar elkaar toe, tot het hoogtepunt: de kus in het Anne Frankhuis. We maakte van deze ‘stadswandeling’ een kaart, die kun je hier bekijken.