Restaurant klaagt Google aan

Het Amerikaanse restaurant Serbian Crown in Washington D.C. begint een rechtszaak tegen Google, omdat het door toedoen van de zoekmachine failliet zou zijn gegaan. Dat schrijft technologieblad Wired.

Op Google Places, waar bedrijven gegevens kunnen invoeren die worden getoond in de zoekmachine en op Google Maps, werd zaterdag, zondag en maandag als sluitingsdagen aangeduid. Dat waren precies de dagen dat het restaurant normaal gesproken de meeste omzet maakte. Toen restauranteigenaar Rene Bertagna (74) hoorde van de verkeerde informatie van een klant die opbelde, was het al te laat. Het aantal bezoekers daalde al maanden en Serbian Crown ging na veertig jaar failliet.

Google Places is eenvoudig te wijzigen door iedereen met een account op Google+, het sociale netwerk van Google. De advocaat van Bertagne gelooft dat een concurrerend restaurant instelde dat Serbian Crown in het weekeinde gesloten was, om zo klanten bij het restaurant weg te houden.

Het is een vaker voorkomend probleem bij Google: vooral Places en Maps zijn erg gevoelig voor misbruik. In januari dit jaar werden duizenden Amerikaanse hotels op Google Maps van een andere websiteadres voorzien: dat van een commerciële boekingsite.

In de rechtbank lijkt het restaurant weinig kans te hebben. Want misschien lag het gewoon aan het slechte eten dat Serbian Crown – specialiteit leeuwenvlees, legaal in sommige Amerikaanse staten – failliet ging? Op Yelp, de Amerikaanse Iens, krijgt het restaurant er flink van langs. Eén van de reacties: „avoid, avoid, run”.