Ook Boston worstelt met Airbnb en de ‘sharing economy’

Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Wat moet je als Amerikaanse stad met Airbnb? Reguleren, belasten, verbieden, of gewoon toelaten? Het antwoord is voorlopig aanmodderen. Elke gemeente doet het anders. Nu weer Boston: de particuliere verhuurders van kamers en huizen worden niet bestraft, schrijft de Boston Globe. Althans, niet “terwijl de stad onderzoekt of zulke diensten verder moeten worden gereguleerd”.

Naast taxidienst Uber is Airbnb de bekendste vaandeldrager van de sharing economy. Deze nog nieuwe, bloeiende economische sector is op vertrouwen gebaseerd. De tussenpersoon – en dus ook het bedrag voor zo’n middle man – wordt vrijwel helemaal uit de transactie gehaald. Consumenten en burgers doen direct zaken met elkaar per credit card, via een eenvoudige website of app.

Zoals de bekende New York Times-columnist David Brooks er laatst over opmerkte: bedrijven als Airbnb bouwen vertrouwen op middels een beoordelingsysteem. Alles draait om rapportcijfers en de online-reputatie van de gebruikers: vreemden die elkaar via het internet benaderen.

Wat vrijwel geen rol speelt, is overheidsregulering. Nog niet. Dat is waar Boston mee worstelt. Mag dit? Wie houdt toezicht? Wie moet lasten over het verdiende inkomen afdragen? New York en San Francisco stellen dezelfde vragen. In San Francisco verwoordt een tegenstander van vrij spel voor Airbnb het zo: “We kampen met de ernstigde huizencrisis sinds de aardbeving van 1906. Dit is niet het moment om onze woningvoorraad te kannibaliseren voor toeristen.”

Boeing loves Emirates, en vice versa

Boeing 1 - Airbus 0. Nog maar een paar weken geleden keerde de schatrijke vliegmaatschappij Emirates uit Dubai Airbus de rug toe. Zeventig toestellen, 11,7 miljard euro: hup, de deal was van tafel. Nu heeft de Arabische onderneming een nieuwe liefde: voor 41 miljard euro koopt Emirates maar liefst 150 777X-jets. Feest in Seattle, waar Boeing is gevestigd.

Daarmee heeft Emirates een bestelling van in totaal 208 777x-vliegtuigen uitstaan, zoals Reuters meldt. Zo worden “banen geschapen in de complete toeleveringsketen”, zegt Emirates-topman Tim Clark tevreden.

De 777x is de beststeller van Boeing. Er kunnen 386 in, de maximale vlucht is ruim 17 duizend kilometer, en de kosten zijn per toestel 234 miljoen euro.

De Centrale Bank houdt op met stimuleren

Het stimuleringsprogramma van 2009, dat kreeg tenminste aandacht. Er was fel debat, gescheld en geklaag. Maar het stille stimulusprogramma van de afgelopen jaren? “Inmiddels ben je vast vergeten dat het er is”, schrijft Slate.

Uit de net openbaar gemaakte notulen van de Federal Reserve – de Fed: het Amerikaanse stelsel van centrale banken –
blijkt dat de Fed in oktober ophoudt met obligaties op te komen. Door zo elke maand miljarden dollars in de econonomie te pompen, dreef de Fed eigenhandig de beurzen en de economische groei aan.

Door waarnemers is het besluit van de Fed, tegenwoordig aangevoerd door Janet Yellen, opgevat als een teken van vertrouwen. De economie doet het zo goed, dat ze nu op eigen moet kunne staan. Zonder Fed. “All things must die”, schrijft CNN: aan alles moet een einde komen.