Nu hopen dat de leden vóór stemmen

Bloemenveiling FloraHolland probeert vanavond opnieuw aangesloten handelaren te laten meebetalen aan een reorganisatie.

Vandaag organiseert de grootste bloemenveiling ter wereld de tweede ledenvergadering in korte tijd. De directie van FloraHolland gaat het nog één keer proberen: de financiering van een reorganisatie rondkrijgen.

Geven de leden daar geen toestemming voor, dan komt de positie van de directie in gevaar. Er is de nieuwe directeur Lucas de Vos dus veel aan gelegen dat de leden vandaag voor stemmen.

Vier vragen over de problemen bij FloraHolland.

1 Wat is er aan de hand?

Er moeten tweehonderd werknemers weg bij het bedrijf, en de veiling in Aalsmeer wil dat de leden daaraan meebetalen. FloraHolland is namelijk een coöperatie. Het bedrijf is eigendom van ongeveer 4.700 leden. Ondernemers die lid zijn mogen hun bloemen, planten en bomen via de veiling verkopen. Van een deel van het geld dat FloraHolland zo binnenkrijgt wil de directie nu de reorganisatie betalen.

Tijdens een eerdere vergadering stemden de leden daar niet mee in. Nu brengt de directie een ander plan in stemming. Daarin dragen de leden minder bij, maar betalen ze nog steeds mee.

2 Waarom kan het bedrijf die reorganisatie dan niet betalen?

FloraHolland hoeft als coöperatie zonder winstoogmerk geen grote rendementen uit te keren, maar streeft wel naar 15 miljoen euro winst per jaar om te kunnen blijven investeren. Vorig jaar leed het bedrijf 30 miljoen euro verlies; daar zitten de (eenmalige) reorganisatiekosten bij. De inkomsten lopen ook terug. Minder bloemen worden nog fysiek op de veiling verkocht. Dat percentage liep vorig jaar met 4 procent terug. Zaken lopen vaker via het digitale handelsplatform.

3 Is dat alles?

Nee. FloraHolland had ook te maken met ontevreden werknemers, als gevolg van de reorganisatie waarover de leden vandaag stemmen. Begin dit jaar staakte een aantal van de circa vierduizend werknemers van het bedrijf om een beter sociaal plan af te dwingen. Dat deden ze vlak voor Valentijnsdag, de drukste week van het jaar. Hun actie had effect. In maart werd een akkoord bereikt over een nieuw sociaal plan. Werknemers krijgen een hogere ontslagvergoeding.

4 En hoe zit het met de klanten?

Er was gedoe met de klanten van FloraHolland, de bloemenhandelaren. Die moeten de veiling betalen als ze daar bloemen kopen. Te veel geld, vinden sommige handelaren. Zo’n vijftig van hen spanden een rechtszaak aan vanwege de nieuwe tarieven die begin dit jaar ingingen. Sindsdien gelden op alle vestigingen dezelfde tarieven. Daardoor daalden de tarieven voor sommige handelaren, maar stegen ze voor andere. Maar de handelaren kregen de rechter niet aan hun zijde: die oordeelde onlangs in hun nadeel.