Fugro komt in voetbalnacht met winstalarm - koers daalt 20 procent

Foto ANP

Update 11.00 uur: De koers van Fugro is na opening beurs vanochtend bijna 20 procent gedaald in reactie op een winstwaarschuwing van de bodemonderzoeker. Fugro kwam met het winstalarm vanwege een naar eigen zeggen “zwak” eerste kwartaal en “slechter dan verwachte resultaten” in het tweede kwartaal.

De Nederlandse bodemonderzoeker publiceerde de winstwaarschuwing vannacht na het Nederlandse verlies op het WK voetbal: om kwart voor 1 verloor Nederland de strafschoppen van Argentinië, een kwartier later ging het persbericht van Fugro uit.

Beursanalyst Corné van Zeijl over het opvallende publicatiemoment:

Twitter avatar beursanalist Corne van Zeijl En na de wedstrijd #NEDARG komt ook #Fugro nog met een keiharde winstwaarschuwing. Hoewel die meer werd verwacht dan verlies Nederland.
Twitter avatar beursanalist Corne van Zeijl Wat zou de IR van #Fugro hebben gedacht? We wachten even de wedstrijd af voordat we op de send knop drukken?

Fugro kondigt extra afschrijvingen aan over de eerste zes maanden van het jaar. Het bedrijf verwacht 300 tot 350 miljoen euro te moeten afboeken. Vooral de zwakke olie- en gasmarkt, waar Fugro een groot deel van zijn winst behaalt, speelde volgens Fugro mee bij de tegenvallende resultaten. Het bedrijf spreekt van een “significant” lagere omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat zou volgens de zogenaamde ‘schaal van Mock’, die aangeeft welke stijging of daling achter door bedrijven gebruikte formuleringen schuilt, een omzetdaling van 12 tot 20 procent kunnen betekenen:

De definitieve cijfers van Fugro komen op 11 augustus. Bestuursvoorzitter Paul van Riel noemt de resultaten “teleurstellend” maar verwacht dat Fugro de weg naar boven uiteindelijk weer zal vinden. Op de beurs lijkt men voor opening kritischer:

Twitter avatar beursanalist Corne van Zeijl Een broker, wiens naam ik niet mag noemen, verlaagt winstverwachting #Fugro met 40%, houdt het op een sell en verwacht koersdaling van 25%!

Fugro is niet het eerste bedrijf dat in aanloop naar het cijferseizoen een winstwaarschuwing publiceert. Lees daarover ons stuk van gisteren over de strategie achter winstwaarschuwingen.