Dit brengen andere media vandaag

Green wet grass with dew on a blades. Shallow DOF

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag? Lees het hier en je bent in een keer bij.

Wacht nog even met die windobligaties

Energiebedebrijf Eneco maakt alvast enthousiast reclame voor nieuwe windobligaties. Maar daar moet je als milieubewuste particuliere belegger voor oppassen, want Eneco heeft nog niet eens een prospectus. “Hierdoor zijn de beloftes die het concern geeft nog niet te controleren”, merkt het FD op.

Een advies van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) raadt af om te investeren in bedrijven waar nog twijfel over bestaat. Daarin staat niets over Eneco. Maar het FD sprak de woordvoerder van de AFM: “We gaan niet in op specifieke bedrijven. In zijn algemeenheid raden we beleggers aan het prospectus af te wachten. Alleen op basis daarvan kun je een beslissing nemen.”

Krijgen de havens verkapte staatssteun?

Het zou zo maar kunnen: dat de belastingafspraken tussen het Rijk en de havenbedrijven eigenlijk een verkapte – en verboden – vorm van staatssteun zijn. De Europese Commissie lijkt dat wel te vermoeden. Zoals Elsevier.nl schrijft, heeft Brussel een diepgaand onderzoek aangekondigd.

Is de vrijstelling van venootschapsbelasting voor de Amsterdam, Rotterdamse, Zeeland, Groningen en Moerdijk in orde? De site van het weekblad: “De Europese Commissie is bang dat de (buitenlandse) concurrentie wel eens zou kunnen worden benadeeld als bedrijven in handen van de overheid, zoals havenbedrijven, belastingvrijstelling krijgen, denkt Brussel.”

“Eerlijke concurrentie is van cruciaal belang voor alle marktspelers”, vindt Europees Commissaris van Mededinging Joaquín Almunia.

Oilily is terug, met minder harde kleuren

Met fans als Madonna, Michael Jackson en de (de vrouwen van) de Rolling Stones kan je als kledingmerk niet meer kapot. Toch wel. Na een mooie bloeiperiode ging Oilily in 2003 over in vreemde in handen om in 2009 failliet te gaan. Nu is het weer terug bij de nazaten van de oprichters, Willem en Marieke Olsthoorn, en Next heeft het verhaal over de gedroomde wederopstanding van de onderneming uit Alkmaar.

Onder leiding van de nieuwe generatie is een groot deel van de productie teruggehaald naar Europese landen. De nieuwe collectie voor voorjaar en zomer 2015 kent minder harde kleuren. “Niet minder uitbundig, maar wel minder contrastrijk”, zegt marketingdirecteur Gijs de Vogel. Oilily heeft geen eigen zaken, maar wordt wereldwijd in vijfduizend zaken verkocht.