1 miljoen fans, 320 clubs, 1 sport. Promoot jij het hockey?

Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Hoofd Media en Communicatie
Bedrijf: Hockeybond KNHB
Wat opvalt aan de vacature: Je hebt ervaring op het gebied van digital, print en social media.

Wat doe je dan eigenlijk?

De hockeysport promoten. “We willen binden en boeien”, zegt manager Haro Valkenburg. Daarom ben je verantwoordelijk voor het imago van hockey en het contact met de fans.

Voor de promotie heb je onder meer het Nederlands Elftal tot je beschikking. De Nederlandse mannen- en vrouwenteams zijn het uithangbord van de sport. “Je moet ze neerzetten als helden”, aldus Valkenburg. Dat betekent fotoshoots en interviews regelen, en ervoor zorgen dat de teams bereikbaar zijn voor fans. Via sociale media bijvoorbeeld.

Nederland telt 320 hockeyclubs , die jij helpt met hun uitdagingen. Zoals een tekort aan arbiters. Sommige clubs hebben dat uitstekend geregeld, andere niet. Jij moet ze met elkaar in contact brengen. Pas op: dat is moeilijker dan het lijkt. “Clubs willen wel kennis ontvangen, maar hebben de bond nodig om kennis te delen”, zegt Valkenburg.

En tenslotte moet de website hockey.nl naar “een hoger plan getild worden”. Zodat alle 1 miljoen fans op hun eigen manier aan hun hockeybehoeftes komen. Zowel het 10-jarige meisje dat net is begonnen als de hockeycoach op leeftijd moeten op de website iets van hun gading kunnen vinden. Daarvoor moet jij een plan ontwikkelen.

Wat verdient dat?

Een marktconform salaris, laptop en telefoon, en “de kans om heel veel hockey te kijken”, zegt hij.

Waarom zoeken ze iemand?

Het vorige Hoofd Media en Communicatie is vertrokken.

Wat voor collega moet je zijn?

Je hoeft niet per se te kunnen hockeyen, maar je moet wel van de sport houden. “Want je hebt een netwerk binnen de sport nodig”, zegt Valkenburg.

De KNHB is op zoek naar een “communicatiegeneralist”, aldus Valkenburg. Want met een kleine afdeling – 4 man in op de communicatie-afdeling en in totaal 45 man op het bondskantoor – zul je veel zelf moeten doen. Dus zoeken ze iemand die ervaring heeft met zowel marketing áls pr áls pers. Voor specialisten is deze baan te breed.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Omdat de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond met 243.000 leden één van de grootste sportbonden van Nederland is. Omdat de Nederlandse vrouwen wereld- en Olympisch kampioen zijn, en de mannen tweede van de wereld.

Maar ook “omdat er weinig sportbonden zo professioneel zijn geregeld”, zegt Valkenburg. De hockeybond heeft meer volgers op social media dan elke andere sportbond en heeft de middelen om daar nog meer aan te doen.

Maar dan moet je niet gesteld zijn op je vrije weekend. Dan vinden de meeste hockeywedstrijden plaats. Dan moet je dus soms werken. Maar wees niet ongerust: daar krijg je vrije doordeweekse dagen voor terug.

Je kunt nog tot vrijdag 11 juli solliciteren op deze functie.