Seks verkoopt toch niet altijd, althans niet hier

Foto iStock

Op NRC Q schreven we gisteren over click bait: de koppen van sites zoals Buzzfeed en Mashable die zo aantrekkelijk zijn (This Is What The Dictionary Thinks About Your Genitals), dat je er wel op móét klikken.

We deden een klein experiment met dit artikel, door het te presenteren met verschillende koppen. Wie op de homepage van NRC Q kwam kreeg de kop in één van drie varianten te zien. Dat heet A/B-testen: lezers verdelen in gelijke groepen en elke groep een andere variant voorschotelen.

1. Kun jij het? Dit hele stuk uitlezen zonder aan seks te denken?

2. Tien redenen waarom je dit stuk móet lezen (en één waarom het onzin is)

3. Hoe de media je bedriegen (en wat jij daaraan kunt doen)

En de winnaar is….

Hoewel seksgerelateerde koppen doorgaans goed verkopen, blijkt die van ons het minst populair te zijn. Kop 2 (Tien redenen waarom je dit stuk móet lezen en één waarom het onzin is) werd 0,5 procent keer vaker aangeklikt dan de sekskop.

De kop ‘Hoe de media je bedriegen (en wat jij daaraan kunt doen)’ werd verreweg het vaakst aangeklikt: 13,5 procent vaker dan de sekskop. Koppen die ‘activeren’ (‘wat jij daaraan kunt doen’) werken goed, zo leert de ervaring. In dit geval beter dan het andere succesnummer, het lijstje: de tien redenen waarom je dit stuk had moeten lezen.