Lana Del Rey pruilt, croont en ijlt op verrassend coherente tweede cd

De Amerikaanse zangeres Lana Del Rey blijft verbazen: eerst met haar tijdloze doorbraakhit Video Games (2011), toen met de gladde popsound van het goeddeels mislukte Born To Die uit 2012 (7 miljoen exemplaren verkocht), en nu met de verrassend coherente stijl van Ultraviolence. Deze tweede cd had een passend debuut kunnen zijn, maar helaas was Del Rey destijds nog niet Dan Auerbach tegengekomen, voorman van The Black Keys, die het album produceert en gitaar speelt.

Op Ultraviolence, dat direct na uitkomen in tachtig landen de eerste plaats van de iTunes-hitparade bereikte, lost Del Rey de belofte van Video Games alsnog in – al haalt geen van de liedjes het niveau van die moderne klassieker. Ook hier is het tempo laag, de begeleiding duister en Lana’s stem als die van een verdoofd ronddolende B-actrice.

De nummers vermijden de opzichtige glamour van Born To Die. Auerbach en Del Rey kozen voor een zanderige woestijnsound, met de volle tremolo van zijn Chris Isaak-achtige gitaarspel als oase, of een verschroeiende gitaarsolo ergens ver op de achtergrond, zoals in Shades Of Cool. De subtiel elektronische beats hangen soms als mist tussen de klanken, zoals in Pretty When You Cry. Del Reys niet al te volle maar theatrale stem golft en draait door de nummers heen. Ze pruilt, croont en ijlt, en lijkt zich met plezier in haar personages in te leven.

De niet al te zachtzinnige teksten dragen bij aan de sfeer van decadentie en bederf die Del Rey als vanzelf aankleeft. De zangeres flirt met het beeld van een vrouw als slachtoffer (in Pretty When You Cry), als willoos accessoire (Brooklyn Baby), als carrièrebitch (Fucked My Way Up To The Top, een languissant hoogtepunt) en bedrogen minnares (The Other Woman, van Nina Simone). Del Reys vrouwelijke hoofdpersonen hebben een hang naar bad boys, drugs en geweld.

Het resultaat is niet opwekkend, maar klopt met de stijl van de muziek. Ultraviolence biedt een parallelle wereld, waar de zelfkant ‘romantisch’ is.