Hoe moet de techsector dan vrouwelijker worden? Nou, met etentjes. En chocola

Oké, iedereen is het erover eens: er zijn (te) weinig vrouwen bij techbedrijven. Maar hoe stimuleer je ze om voor jou te komen werken?In Silicon Valley wemelt het van de vrouwendiners.

In de giftbag die Google na een ‘woman-only-dinner’ uitdeelt , zit chocolade. „Typisch”, vindt de Amerikaanse softwareontwikkelaar Amanda McClure (31), al kan ze er wel om lachen. „Overal waar vrouwen bij elkaar komen geven ze ons chocolade. Ik had liever iets nuttigs gehad, iets met tech.”

McClure was uitgenodigd voor het ‘Woman Techmakers’-diner dat Google vorige week gaf tijdens de jaarlijkse conferentie Google I/O. Speciaal voor de vrouwen had Google vijf restaurants gereserveerd, zodat ze „konden netwerken en elkaar aanmoedigen”. Alle speeches werden gegeven door invloedrijke vrouwen in de techwereld. Inspirerend? „Jawel”, zegt McClure aarzelend. „Goed hoor, om vrouwen te stimuleren. Maar het heeft toch iets vreemds om te worden geselecteerd op basis van je geslacht. Ze lijken haast te vergeten dat we allemaal verschillende banen en interesses hebben.”

Vrouwendiners. Wie een tijdje in Silicon Valley rondloopt, kijkt er niet gek van op: zodra je als vrouw zegt dat je in de techindustrie werkt, is er altijd wel een andere vrouw die je uitnodigt voor een woman-only event. Er zijn tientallen programma’s en actiegroepen die zich richten op vrouwen in tech. Zo is er de jaarlijkse conferentie Women 2.0, de wekelijkse ‘Girl Geek Dinners’, de netwerkorganisatie ‘Tech Lady Maffia’ en een club die moeders wil laten programmeren onder de naam ‘MotherCoders’.

Ook in Nederland proberen diverse organisaties om meer vrouwen enthousiast te maken voor de techindustrie. Techplatform VHTO houdt elk jaar ‘Girlsday’, een dag waarop meisjes een kijkje mogen nemen bij bedrijven als IBM. Op de website Digivita leren meisjes via filmpjes en chatgesprekken met vrouwelijke IT’ers wat een baan als IT’er inhoudt. Directeur van VHTO Cocky Booij: „Na de zomer beginnen we ook met programmeerclubjes voor meisjes.”

„De techindustrie heeft meer vrouwen nodig, maar dat laat zich niet makkelijk oplossen”, zegt Sonja Markova, organisator van een Amerikaans event waar vrouwen hun start-up kunnen pitchen aan vrouwelijke investeerders. Het is een „kip-en-eivraagstuk”: vrouwen kiezen minder snel voor een carrière in tech wanneer er alleen mannen werken, terwijl de mannen-onder-elkaarcultuur niet verandert als er geen vrouwen bij komen.

Programmeerpuzzels voor 2-jarigen

Eén manier om die patronen te doorbreken is om de aandacht te richten op jonge meisjes en tieners. Google kondigde vorige maand aan om de komende drie jaar 50 miljoen dollar te investeren in het programma ‘Made With Code’, waarin meisjes worden aangemoedigd om te leren programmeren. Non-profitorganisatie RailsGirls richt zich zelfs al op 2- tot 7-jarigen met puzzelboekjes waarin programmeertaal op een speelse manier wordt uitgelegd. Wanneer vrouwen al op jonge leeftijd geïnteresseerd raken in tech zullen ze eerder voor zo’n carrière kiezen, is het idee.

Andere programma’s richten zich op het vrouwvriendelijker maken van de huidige techcultuur. De cultuur van mannen onder elkaar – ‘brogrammers’ – die bij veel techbedrijven heerst, wordt nu vaak aangewezen als oorzaak voor het feit dat vrouwen zich niet thuis voelen bij techbedrijven. En zolang mannen die cultuur blijven beheersen zullen vrouwen zich ook niet op hun gemak voelen. Facebook maakte bekend intern trainingen te gaan aanbieden om werknemers bewust te maken van „onbewuste vooroordelen”.

Softwareontwikkelaar Amanda McClure heeft last van dit soort vooroordelen: „Als een van de weinige vrouwen op een techevent krijg je veel aandacht, dat kan intimiderend zijn.” Omdat ze met een start-up bezig is, zoekt ze zelf investeerders. Maar al een paar keer bleek een potentiële investeerder bij nader inzien meer geïnteresseerd in een date, dan in haar start-up. „Dat is frustrerend.”

Toch zijn er al kleine veranderingen. Op het event van Google waren ze trots dat dit jaar 20 procent van de bezoekers vrouw was. Vorig jaar was dat nog maar 8 procent. Al kwam dat deels doordat het dit jaar veel over design ging; een vakgebied waarin meer vrouwen werken. McClure zag de verandering nog het sterkst bij de wc’s: „Vorig jaar waren er veel meer wc’s voor mannen dan vrouwen, waardoor vrouwen heel lang in de rij moesten staan. Dit jaar hebben ze dat beter verdeeld.”