Het is weer eind tweede kwartaal, tijd voor een winstwaarschuwing

Na een relatieve stilte op de beurs begint volgende week het cijferseizoen weer. En hoe. De afgelopen dagen kwam het ene na het andere bedrijf met een winstwaarschuwing. Air France-KLM gaat zijn winstdoel niet halen. BAM verwacht een min van 75 miljoen. Philips ontsloeg een bestuurder.

1. Waarom geven bedrijven een winstwaarschuwing?

Omdat ze hun belofte niet kunnen nakomen. Zo voorspelde Air France-KLM over heel 2014 een winst van 2,5 miljard euro. Door overcapaciteit, een tegenvallende vraag naar vracht en ruzie met Venezuela verwacht de luchtvaartmaatschappij inmiddels dat het 2,3 miljard zal worden.

De wet schrijft voor dat beursgenoteerde bedrijven zo’n substantiële tegenvaller zo snel mogelijk moeten melden. Met echt slecht nieuws mogen bedrijven niet wachten tot de presentatie van de kwartaalcijfers.

2. Is het toeval dat er nu zoveel tegelijk zijn?

Niet helemaal. Het einde van het tweede kwartaal is typisch zo’n moment waarop winstwaarschuwingen worden geven. Om de simpele reden dat het na het eerste kwartaal vaak nog te vroeg is om de verwachtingen al bij te stellen. „In het tweede kwartaal kan een bedrijf dat nog goedmaken”, zegt Quirijn Mulder, analist bij ING. Bij een klein verschil hoeft er niet meteen een persbericht uit. „Maar als het eerste half jaar echt tegenvalt en een bedrijf doet niets, wordt de klap alleen maar harder.”

3. Wat is het beste moment?

Hoe eerder, hoe beter. „Zodra duidelijk is dat de resultaten erg afwijken van de eigen verwachtingen of die van analisten, moet dat beeld worden bijgesteld”, zegt Jos Versteeg, analist bij Theodoor Gilissen. „Je wilt beleggers niet het idee geven dat je als management de boel hebt laten versloffen. Kijk naar BAM. Vorig jaar zei de topman nog dat er geen grote verliezen meer zouden aankomen. Nu is hun hele resultaat verdwenen.”

4. Wat zet je erin en wat niet?

„Hoe eerlijker je bent, hoe beter”, zegt ACTIAM-analist Corné van Zeijl. Dus niet alles klakkeloos op externe factoren afschuiven. „Bodemonderzoeker Fugro verwees naar het slechte weer. Maar bij hun concurrenten zag je daar niets van terug. Dat is niet goed voor je geloofwaardigheid.”

Wees duidelijk over wat er misging. En kom met oplossingen. Zoals Philips, die bekendmaakte de topvrouw van de slecht presterende medische tak weg te sturen. „Daarmee creëer je vertrouwen bij beleggers. Dat zie je terug in de koers.”

5. Hoe kun je winstwaarschuwingen voorkomen?

Door vaag te zijn over de winstverwachting. Of er geen te geven. Een bedrijf dat een „lichte stijging” verwacht in plaats van „5 miljoen extra omzet”, gaat minder hard onderuit als het tegenvalt. Al lopen beleggers daar wel minder warm voor.