Hoge boete TROS vanwege sluikreclame

De TROS moet een boete betalen van  69.000 euro voor het promoten van De Efteling. Dat heeft de Raad van State vanmorgen bekendgemaakt. Eerder legde het Commissariaat voor de Media een boete van 120.000 euro op voor dezelfde overtreding, maar de Raad van State besloot vanmorgen die boete te verlagen. De TROS heeft het reclameverbod en het dienstbaarheidsverbod uit de Mediawet overtreden, maar het Commissariaat gebruikte volgens de Raad ten onrechte dezelfde motivering voor beide overtredingen.

In Het Sprookjesboomfeest, uitgezonden in 2009 en 2010, maakte de TROS reclame voor De Efteling. Zes weken na de slotuitzending opende De Efteling de attractie ‘Sprookjesboom’. Volgens de Raad van State had de TROS afspraken moeten maken met De Efteling over exploitatie van het merk Sprookjesboom, om belangenverstrengeling te voorkomen.

De TROS is een recidivist

De boete van vanmorgen is de laatste in een lange reeks. Honderdduizenden euro’s boete heeft de TROS al moeten betalen aan het Commissariaat voor de Media.  De omroep werkte regelmatig op het grensgebied van publieke en commerciële tv. Een met publiek geld gefinancierde omroep mag niet dienstbaar zijn aan het maken van winst door derden. Minister Plasterk, toen nog van Media, gaf de omroep in 2009 een waarschuwing - bij nog een boete zou de TROS mogelijk uit het bestel worden gestoten – maar zover durfde het kabinet toch niet te gaan.

In een interview met NRC Handelsblad vorig jaar ontkende toenmalig TROS-directeur Peter Kuipers dat zijn omroep zich jaren heeft laten misbruiken door commerciële partijen. “Onzin. Wij hebben ons nooit laten leiden door commerciële overwegingen. Maar ik begrijp wel hoe het gaat: je bent succesvol, bereikt miljoenen en dan klagen concurrenten al snel.”

Welke vier boetes kreeg de TROS eerder van het Commissariaat?

1. Bibaboerderij (oktober 2009): 100.000 euro

Volgens de Raad van State heeft de TROS zich dienstbaar gemaakt aan de commerciële belangen van C1000. De supermarktketen verkocht merchandising van Bibaboerderij.

https://www.youtube.com/watch?v=5sBNoPEeSL0

2. Alle Fans Aan Dek (december 2008): 35.000 euro

De omroep heeft zich door de TROS-reis ‘Alle fans aan dek’ dienstbaar gemaakt aan winst door derden. Dat is verboden. De TROS organiseerde die reis (met bijbehorend muziekprogramma) in 2007 in samenwerking met Van der Valk vakantiereizen.

3. Lingo, Lingo Bingo Show, De Grootste Bingo Ooit (november 2007): 50.000 euro

De TROS maakte reclame voor de Postcodeloterij. Dat is verboden.

4. Diomedea (mei 2007): 135.000 euro

De omroep schond de Mediawet in de Diomedea-zaak. Diomedea is de naam van een tv-bedrijf dat de TROS en producent D & D (onder meer bekend van Villa Felderhof) samen wilden oprichten. De samenwerking mislukte en de omroep betaalde de producent een afkoopsom. Allemaal tegen de regels, aldus het Commissariaat destijds.