Deze artiesten mag je niet missen op de zondag van North Sea Jazz

De Amerikaanse r&b- en soulzangeres Kelis op het Engelse Glastonbury-festival op 28 June 2014. Foto EPA / Will Oliver

Aankomend weekend begint de 39e editie van North Sea Jazz in Ahoy Rotterdam. Welke artiesten mag je volgens de NRC-muziekredactie niet missen op zondag 13 juli?

Dave Holland

De Britse jazzbassist Dave Holland (67) heeft met zo ongeveer alle groten uit de jazz samengewerkt. Zo speelde Holland eind jaren zestig en begin jaren zeventig veel met jazzlegende en trompettist Miles Davis, en werkte hij met hem aan de albums van Davis die pionierwerk vormden in de jazzfusion: In A Silent Way (1969) en Bitches’ Brew (1970). Ook maakte Holland deel uit van de avantgarde-groep Circle, waarin een andere jazzlegende, Chick Corea, zat. En dan hebben we het nog niet eens over Herbie Hancock, Betty Carter en Thelonious Monk gehad die van zijn diensten gebruik wilden maken. NRC-muziekredacteur Amanda Kuyper tipt Dave Holland:

Het allstar kwartet Prism van de vermaarde akoestische bassist Dave Holland heeft een eigen open, opwindende jazzrocksound. Gierende elektrische gitaar, stuwende bas, vrije keyboards, drukke drumpatronen en logische vertrekpunten voor solo’s.”

Neneh Cherry

Het was verdacht stil rondom de Zweedse zangeres Neneh Cherry de afgelopen zestien jaar. Daarvoor scoorde ze grote hits met Buffalo Stance (1988) en hét nummer waar je haar van kent: 7 Seconds uit 1994 met Youssou N’Dour. Tot nu: met het album The Blank Project maakte ze dit jaar haar rentree. Ze liet het album produceren door de Britse elektronicaklusser Four Tet, en inspelen door het Britse live dance-duo Rocketnumbernine. In een interview met 3voor12 zei Cherry over de samenwerking:

“Lange tijd dacht ze dat dit opnieuw een project zou worden, zoals ze de afgelopen jaren altijd opging in een geheel. Neneh Cherry & Rocketnumbernine, op zijn minst, want het duo maakte een belangrijk deel uit van het hele proces. Doordat ze alles met zijn tweeën ingespeeld hebben, klinkt de plaat rauw en kaal. Cherry’s teksten klinken als geïmproviseerde poëzie, als hersenspinsels, soms zelfs als een soort zelftherapie. Juist daardoor was uiteindelijk iedereen het erover eens dat haar naam erop moest. “Ik heb mezelf geopend zoals ik dat al jaren niet meer had gedaan. Ik kon het een tijd niet, en ik verlangde er wel naar. De sfeer was zo goed in de studio.”

Outkast

Ook op het podium van North Sea Jazz: de terugkeer van rapgroep OutKast uit Atlanta. Het was toch een beetje een verrassing voor de fans: na zeven jaar eigen platen maken trad het duo André 3000 en Big Boi dit voorjaar opeens op het Amerikaanse festival Coachella op. Een reüniefeestje ter gelegenheid van het twintigjarig jubileum van hun klassieke debuut Southernplayalisticadillacmuzik (luister op Spotify). Dat feestje komt dit weekend ook naar North Sea Jazz. Van Stapele schreef eerder:

“De rapgroep stond in de jaren negentig mede aan de basis van het 21ste-eeuwse succes van hiphop uit het zuiden van de Verenigde Staten en sloeg met elk album nieuwe, creatieve en eigenzinnige paden in zonder aan commercieel succes in te boeten. De grote hit voor de massa was in 2003 Hey Ya!, overweldigende en nostalgische gelukspop zoals Stevie Wonder die gemaakt zou hebben wanneer hij een rapgroep uit Atlanta was, met een heerlijk schmierend zingende André 3000 die de aanwezige dames op de dansvloer oproept “het te schudden als een Polaroidfoto”.”

Nile Rodgers & Chic

“Nile Rodgers & Chic grooven langs alle hits waar Nile Rodgers bij betrokken was, van Good Times via Madonna en Bowie tot recente klapper Get Lucky van Daft Punk”, aldus (€) Saul van Stapele. Drie keer raden wie je dit weekend kunt zien op North Sea Jazz? Juist: The Hitmaker, die karakteristieke witte Fender Stratocaster-gitaar uit 1959, uiteraard met de vingers van Rodgers op de snaren. Samen met wijlen bassist Bernard Edwards was hij in het discotijdperk eind jaren zeventig de motor achter disco/r&b-band Chic. Van Stapele:

“Zoals Pharrell Williams de afgelopen decennia achter de schermen betrokken was bij hits van een buitengewoon uiteenlopende groep popsterren, zo verzorgde Rodgers de soundtrack van de jaren tachtig als producer van wereldhits I’m Coming Out van Diana Ross, Like A Virgin van Madonna, Let’s Dance van David Bowie, Notorious van Duran Duran en vele andere. De eerste single die hiphop wereldwijd lanceerde – Sugarhill Gangs opgewekte Rapper’s Delight – draaide volledig om zijn Chic-compositie Good Times. De stevige, oppeppende grooves en het funky gitaarspel van Rodgers kleuren disco, pop, rap en dance tot de dag van vandaag.”

Kelis

“I hate - you - so much - right now!” In dat metrum schreeuwde de Amerikaanse zangeres Kelis zich in 1999 de hitlijsten in met de instant-hit Caught Out There. Die kwam van haar eerste album Kaleidoscope, dat The Neptunes (daar hebben we Pharrell Williams weer) produceerden. In de jaren daarna bracht ze nog vijf andere albums uit, werd ze genomineerd voor twee Grammy’s en won ze talloze andere internationale muziekprijzen. En wat ze ook deed: ze schoolde zich als chefkok, en specialiseerde in sauzen. Haar culinaire kennis goot ze in haar meest recente zesde album uit dit voorjaar, dat de toepasselijke titel Food draagt.

In een “organisch klinkende begeleiding, met deinende orgels en transparante beats” maakte Kelis afgelopen mei haar comeback in Nederland, zag (€) Hester Carvalho. En dat blijkt “de meest geschikte context voor Kelis’ gevoelvolle maar niet al te volle stem”, aldus Carvalho:

“Haar zang heeft een donkere klank, met gebutste plekken, meestal nogal laag, maar met enkele oorverdovend uithalen richting hoge C. Het is een stem die steeds intrigeert, omdat hij een direct verlengstuk lijkt van Kelis’ wispelturige emotionele leven: ze laveert van krachtig naar zwak, van somber naar uitdagend, binnen enkele syllaben.”

Nrc.nl doet het hele weekend live verslag van North Sea Jazz 2014. Volg alles op nrc.nl/muziek.
Lees de muziektips voor de vrijdag en de zaterdag van North Sea Jazz terug.