Aan het stuur van de verkoop van Tesla’s

Foto Bloomberg

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: European Retail Training Specialist
Bedrijf: Tesla, producent van elektrische auto’s
Wat opvalt aan de vacature: Je bent 50 tot 70 procent van de tijd op reis.

Wat doe je dan eigenlijk?

Auto’s verkopen. Maar dan indirect. Want de verkopers in de winkels, die leren van jou. “Het is de bedoeling dat we nog beter de klant tegemoetkomen”, zegt recruiter Debbie Jansen. Daarvoor ontwikkel je nieuwe trainingsmethoden. Via Powerpoint bijvoorbeeld, of Keynote. In klassikale vorm, of voor thuis met de laptop op schoot.En je reist van Stockholm totaan Zuid-Frankrijk, naar de 26 Europese vestigingen om het zelf de verkopers aan te leren.

Maar je doet meer dan collega’s aanleren dat ze koffie aanbieden, productkennis paraat hebben en zeggen: “Kijk gerust nog even verder.” “We moeten nog heel veel uitleggen, want de mensen kennen ons nog niet overal even goed”, zegt Communicatie Directeur Paula den Dunnen. Het is aan jou om collega’s te laten zien hoe ze Tesla als merk neer kunnen zetten. “Hoe de auto’s werken, dat we bijzonder zijn omdat we duurzaamheid met luxe, snelheid en design combineren.” Sinds vorig jaar heeft Tesla bijvoorbeeld een vestiging op de P.C. Hooftstraat om het publiek met het merk te laten kennis maken.

Wat verdient dat?

Daarover doen ze geen uitspraken. Laptop en telefoon horen erbij, maar een nieuwe Tesla van de zaak zit er nog niet in. “We zijn nog een relatief kleine producent en op dit moment maken we alle auto’s voor de klanten”, zegt Den Dunnen.

Waarom zoeken ze iemand?

Tesla groeit zo hard “dat het zomaar zou kunnen dat er vorige week een nieuwe vestiging is geopend”, aldus Den Dunnen. Het is een nieuwe functie dus.

Wat voor collega moet je zijn?

Een reislustige. Want de bedoeling is dat je meer dan de helft van de tijd onderweg bent. “Heimwee, dat is niet praktisch”, zegt Jansen.

Wat je wel moet hebben is energie. Om met collega’s van elke afdeling te communiceren over welke trainingsmethoden werken, en in welk land welke verkoopstrategie wordt gehanteerd. Elke dag is dus anders. “Het is geen 9 tot 5-baan”, zegt Den Dunnen.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Duurzaam wordt niet vaak geassocieerd met mooie, snelle wagens. Tesla probeert daar verandering in te brengen. “Het kan allebei”, zegt Den Dunne. “Mensen kopen onze auto’s omdat ze mooi zijn en lekker rijden of voor het milieu.”

Foto Bloomberg

Er komen bovendien steeds meer elektrische auto’s bij. Hoewel de markt een kleine deuk heeft opgelopen sinds dit jaar de fiscale voordelen zijn weggevallen, blijft het aantal gestaag toenemen in Nederland. Ook voor Tesla, dat na een wat langzaam begin van het jaar inmiddels in de eerste vier maanden 265 auto’s heeft geregistreerd.

Met jou aan het stuur vindt de transitie naar duurzaam transport steeds sneller plaats. En wie weet scheur jij in de toekomst ook, in de nieuwe Tesla Model S. Met een topsnelheid van 210 km/u.