Stiekem houdt Nederland wel van de OV-chipkaart

Foto NRC

De onhandig geplaatste in- en uitcheckpalen. De boete die je krijgt, als je in- of uitchecken vergeet. De miljoenen euro’s, die de vervoerdersbedrijven genereren door de boetes. De miljarden, waarvan niet duidelijk is waar ze precies in geïnvesteerd zijn. De euro extra, voor een los kaartje. Kritiek is er te over, op de OV- chipkaart, nu weer opgelaaid omdat het papieren treinkaartje verdwijnt. Vandaag is de laatste dag dat reizigers bij de NS kunnen reizen met een kaartje zonder chip.

Toch zijn reizigers uiteindelijk best positief over de OV-chipkaart, blijkt uit de OV-Klantbarometer. Het is de gedwongen omarming van de chipkaart - in het leven geroepen door de politiek en vervoerdersbedrijven om het reizen met verschillende voertuigen en vervoerders te vergemakkelijken en zwartrijden tegen te gaan.

Voor de klantenbarometer werden bijna 90.000 reizigers op 6.500 ritten ondervraagd. Zij beoordeelden het “gebruiksgemak” van de OV-chipkaart het afgelopen jaar gemiddeld met een 7,6.

Laatste hoofdstuk

Voor de NS is het verdwijnen van het papieren kaartje “het laatste hoofdstuk” in een proces dat al in het najaar van 2010 begon - het moment dat de abonnementen in plastic hoesjes, die je alleen maar hoefde te laten zien aan de conducteur, verdwenen.

Van de OV- chipkaart zijn er momenteel 13,9 miljoen “actief” in gebruik, zegt Trans Link Systems, het bedrijf achter de OV-chipkaart.

Nostalgie

Nostalgische reizigers kunnen overigens nog op één plek terecht. Op de Heuvellandlijn van Veolia (van Maastricht via Heerlen naar Kerkrade) blijft het mogelijk een papieren treinkaartje te kopen.