OV-chipkaart is al ingeburgerd

Het papieren treinkaartje verdwijnt, en de OV-chipkaart wordt de norm.

Maar dat is eigenlijk al zo. Bijna 14 miljoen reizigers hebben een OV-chipkaart.

De laatste papieren treinkaartjes werden vandaag verkocht, hier op Amsterdam Centraal Station. Foto Olivier Middendorp

Vandaag wordt in vrijwel het hele land het papieren treinkaartje vervangen door de OV-chipkaart. De verandering zal geen grote schok geven: er zijn er op dit moment al 13,7 miljoen reizigers die een OV-Chipkaart in bezit hebben. Dit blijkt uit cijfers van Trans Link Systems, het bedrijf achter de OV-chipkaart.

Op één treinlijn blijft het mogelijk een papieren kaartje te kopen, de Heuvellandlijn van vervoerder Veolia (die van Maastricht via Heerlen naar Kerkrade rijdt ). Daar is voor gekozen omdat de meeste reizigers op deze lijn geen gebruik maken van ander openbaar vervoer. Je kunt er overigens ook met een OV-chipkaart reizen.

Het aantal transacties met de OV-chipkaart is de laatste jaren sterk toegenomen. Van 0,2 miljard in 2008 tot 1,9 miljard dit jaar. Het oordeel over het gebruiksgemak wordt door de jaren heen positiever. In 2010 gaven reizigers een 6,8 als rapportcijfer in de Klantenbarometer, in 2013 was dat een 7,6.

De OV-chipkaart is bedacht om zwartrijden tegen te gaan en het voor reizigers makkelijker te maken met verschillende vervoerders te reizen. In de praktijk moet nog altijd worden in- en uitgecheckt bij het wisselen tussen bijvoorbeeld trein en metro. Bijkomend voordeel voor de vervoerders is dat ze meer zicht krijgen op het reisgedrag van individuele reizigers en dat de verschillende vervoerders onderling makkelijker de opbrengsten kunnen verdelen.

Om het zwartrijden tegen te kunnen gaan moeten de toegangspoortjes op stations worden gesloten, maar tot op heden is daarmee alleen geëxperimenteerd, in de spits. NS wil in augustus de toegangspoortjes sluiten in de vier stations waar die experimenten hebben plaatsgevonden.

In zeven stations vormt de stationshal ook een doorgang tussen verschillende delen van de stad. De OV-chipkaart kan daar als ‘sleutel’ gebruikt worden om het station te passeren zonder dat met de trein gereisd wordt. NS onderzoekt nog of burgers die per se geen OV-chipkaart willen, kunnen beschikken over een zogenoemde ‘passagepas’. In Gouda Goverwelle liggen een basisschool en de gymzaal waar gebruik van wordt gemaakt aan verschillende kanten van het station. Dagelijks moeten groepen kinderen door het station.

NS presenteert voor het einde van de zomer een onderzoeksvoorstel naar de mogelijkheden voor invoering van een spitstarief in de trein. Nu is het nog zo dat mensen die buiten de spits reizen korting kunnen krijgen als ze een voordeelurenkaart kopen, dan zou het zo kunnen worden dat reizigers in de spits extra betalen. Volgens het AD is het plan inmiddels van tafel na ophef erover. Een woordvoerder van NS bevestigt dat niet.