Kun jij het? Dit hele stuk uitlezen zonder aan seks te denken?

Sexy body nude woman. Naked beautiful girl.

Update: De uitslag van de A/B-test die we met dit artikel uitvoerden is bekend en staat hier.

Je bent voor de bijl gegaan. Hartstikke druk en toch lees je dit artikel. Waarom?

Dat willen wij ook weten. En daarom ben je – helemaal onvrijwillig – proefpersoon in een klein experiment. Ben je rechtstreeks naar NRC Q gesurft, dan heb je één van drie koppen boven dit artikel gezien. Is het de kop met het getal? De kop met het onweerstaanbare woordje ‘seks’? Of lees je dit omdat we suggereerden dat je werd bedrogen door de media? Via een zogenoemde A/B-test komen wij erachter op welke kop het meest is geklikt. Morgen maken we de uitslag bekend.

Zo’n A/B-test is slechts één methode om erachter te komen wat werkt en wat niet, terwijl het internet langzamerhand dichtslibt met berichten die gemaakt zijn voor het maximale aantal views en shares. De absolute meesters in dit genre zijn ‘sociale nieuwssites’, zoals Buzzfeed en Mashable. Die staan vol met video’s die je beloven sprakeloos achter te laten en berichten die je Ab-So-Luut moet lezen om je geloof in de mensheid te herstellen.

Click bait heet het. De makers houden je een vette worm voor waarin je wel móet happen. Daar studeren ze op. Net zoals wij willen weten welke kop jou over de streep trekt.

Hoe werkt het? De wetenschap van click bait in elf koppen.

1. Can you do it? Watch this guy put on his pants without hands. Legendary!

‘Omdat’, ‘direct’, ‘nieuw’, ‘gratis’ en ‘jij’. Het zijn de vijf meest overtuigende woorden in een kop, zegt marketeer Gregory Ciotti. Vooral het woordje ‘jij’. Want een kop die persoonlijk relevant is – die over jou gaat – is  een kop waarop je graag klikt.

Nog beter is een persoonlijk relevante vraag (‘Can you do it?’). Een vraagteken maakt de  kans dat je klikt nog groter. Noorse onderzoekers testten onder zesduizend volgers op Twitter vier soorten koppen: een retorische vraag, een stelling, een vraag met referentie aan de lezer en een vraag zonder. Dus “Macht corrumpeert” versus “Is jouw baas ook vergiftigd door macht?”

De onderzoekers varieerden het tijdstip op de dag en de onderwerpen. Wat bleek: de vragen die refereerden aan de lezer werden 175 procent meer aangeklikt dan de stellingen, zo schreven ze dit jaar in vakblad Social Influence.

2. 20 Truly Distressing Kardashian First-World Problems

Waarom kom je toch zo ontzettend vaak getallen, lijstjes en quizzen tegen? Omdat in een overzichtelijk lijstje voor jou al het denkwerk al is gedaan. Je hoeft zo de informatie niet meer te ordenen en te categoriseren.

Bovendien kun je aan een getal goed inschatten of je tijd voor het bericht hebt. Daardoor klik je sneller, zegt hoofdredacteur Stefanie Crone van Upcoming. Die website produceert lijstjes en berichten (inclusief die van adverteerders) met het doel die zoveel mogelijk te verspreiden. Vijf bewijzen dat je verslaafd bent aan cola? Dat kan. 51 foto’s van reuzenpandababy’s die je dag zullen maken? Te veel.

Belangrijk, leert lijstjeswebsite Buzzfeed ons: het getal van het lijstje is het liefst onvoorspelbaar. Dus liever 7 complottheorieën en 12 kattenplaatjes dan  een  topdrie of toptien.

3. This Is What The Dictionary Thinks About Your Genitals

Kan net, dit bericht. Het woord ‘genitals’ trekt je ogen als een magneet naar de kop, het keurige woord ‘dictionary’ zette al je morele bezwaren opzij.

Waar moet een publiekstrekker over gaan? Seks, shock, dieren en zieke kinderen, dat werkt. Maar er is meer. Onderzoekers van de universiteit van Bristol analyseerden de populariteit van honderdduizenden artikelen van veertien grote Engelstalige kranten en nieuwssites.

Het resultaat was weinig verrassend: niet Afghanistan, wel iPhone. De lijn: hoe minder een bericht over ‘publieke zaken’ ging als verkiezingen of economie, hoe populairder. Criminaliteit, rampen, gadgets, weer, kunst en mode doen het goed, schreven de onderzoekers in vakblad Advances in Intelligent Systems and Computing. Wat het goed doet: de Drie P’s: Poezen, Panda’s en Porno.

Want seks is en blijft de perfecte click bait. Maar wil je dat mensen je bericht lezen in de trein of op hun werk – en vooral: wil je dat mensen een bericht over seks delen op Facebook–, dan moet je een politiek correct excuus verschaffen. Crone van Upcoming: “In het begin deden we vaker iets met blote vrouwen. Mensen klikten het wel aan, maar deelden het niet op hun Facebook waar ook  oma op zat.”

Toen Upcoming plaatjes van borsten postte met de tekst: “Wetenschappelijk bewezen: van kijken naar grote borsten leef je langer”, werd het bericht prompt wél massaal gedeeld.

4. 12 dieren die een klote-dinsdag hebben!

Een kop die vandaag heel goed zou werken, zeker ‘s ochtends. Weet een site een bericht te koppelen aan wat top of mind is, levert dit meer aandacht op volgens marketinghoogleraar Jonah Berger van de universiteit van Pennsylvania, auteur van het recente boek Contagious, why things catch on.

Dat kan het weer zijn of een feestdag, of iets in het nieuws. Berger wijst op het liedje Friday van Rebeccah Black: op vrijdagen wordt steevast vaker naar dit nummer gezocht. Sites zetten software in die automatisch op sociale netwerksites analyseren wat top of mind is. Aan de populairste nieuwsberichten geeft zo’n site dan een eigen draai.

5. 21 Pictures That Will Restore Your Faith in Humanity

Dit Buzzfeed-artikel werd meer dan tien miljoen keer aangeklikt en is één van de best gelezen artikelen op de site allertijden. Een lijstje, natuurlijk, persoonlijk relevant én – ook heel belangrijk – visueel.

Uit onderzoek van de University of California blijkt dat een Amerikaan gemiddeld honderdduizend woorden per dag leest. Dodelijk vermoeiend en makkelijker vol te houden als woorden worden afgewisseld met grote en aantrekkelijke beelden.

Scrollen door – of het bekijken van beelden (foto’s of video) heeft, in tegenstelling tot woorden, de kwaliteit om de ‘flow’ te kunnen bereiken, zoals de Amerikaanse hoogleraar Mihaly Csikszentmihalyi het verwoordt: een ultiem geluksgevoel waarin we de tijd vergeten.

6. Little Girl Celebrates Beating Cancer with Katy Perry Music Video

Wil je dat een bericht niet alleen vaak aangeklikt wordt, maar ook viral gaat (in hoog tempo verspreiden op internet), dan moet een bericht emotie bevatten. En dan vooral positieve emotie.

Marketinghoogleraar Jonah Berger analyseerde zevenduizend artikelen van de New York Times. De uitkomst, beschreven in The Journal of Marketing Research, was duidelijk: angst en ellende worden goed gelezen, maar een blij stuk deelt goed. Dus, wie een verdrietig bericht over kanker wil verspreiden, doet er goed aan het als optimistische boodschap te brengen.

7. The Government is Stealing Your Savings. Seriously.

De relatie tussen emotie en populariteit is nog een stukje complexer. Berger zag in zijn analyse dat berichten vol woede en humor ook goed gedeeld worden, maar waarom?

In het lab mat hij hoe opgewonden mensen werden van het lezen van bepaalde berichten. Wat bleek: hoe meer de emotie mensen activeerde (zoals woede of vrolijkheid), hoe sneller ze een bericht deelden. Dat verklaart waarom een verdrietig bericht zich slechter verspreidt dan een bericht dat boos maakt: verdriet maakt passief.

8. Wetenschappelijk bewezen: linkshandigen zijn beter in alles

Dit bericht staat helemaal bovenaan de lijst van meest gedeelde berichten van Upcoming. Waarom zou je dit bericht delen?  Stefanie Crone “Linkshandigen voelen zich soms een beetje achtergesteld. Het bericht liet zien: linkshandig zijn is iets om trots op te zijn.”

De meeste mensen zijn een tikje narcistisch, zegt onderzoeker en journalistiekdocent Alfred Hermida van de universiteit van British Columbia in Canada, die laatst in Nederland was tijdens de Grote Expertisedag Nieuwe Media. Ze delen berichten om te vertellen wie ze zijn; ze tonen er hun identiteit mee. Wil je dat je bericht viral gaat, bedenk dan: hoe kan mijn lezer hiermee iets over zichzelf vertellen?

Hermida’s theorie verklaart ook waarom de ons-kent-ons berichten het vaak zo goed doen. Het nieuwste Klingon-toetsenbord wordt gretig gedeeld door Trekkies. Dertig krankzinnig slimme tuiniertrucs doet het goed onder bio-vega-vrienden.

9. 14 Horrifying Confessions from Fast Food Workers


Eén emotie werkt nog beter dan blijdschap of woede, volgens Alfred Hermida: walging. Poep, seks met dieren, rare dingen met eten, dood, mensen delen het maar al te graag. Het bericht ‘25 Foods You’ll Never Be Able To Eat Again’ werd miljoenen keer aangeklikt op Buzzfeed.

Er is wel een grens, té walgelijk waarderen je vrienden niet. Dat walging zo goed werkt, laat zien dat delen een complexe sociale gebeurtenis is, zei Hermida. “Door walgelijke berichten onderling te delen, spreken we af wat sociaal en moreel acceptabel is en wat niet.”

10. NSA collecting phone records of millions of Verizon customers daily

Dit verhaal, op 6 juni 2013, was het begin van alle onthullingen over de spionagepraktijken van de NSA. Geen kop die aan alle eerder genoemde regels voldoet, maar wel wereldwijd gelezen en overgenomen.

Dit raakt een belangrijk punt: hoe goed een bericht ook is verpakt – een verhaal moet uiteindelijk vooral goed zijn.

11. Waarom je alles dat je net gelezen hebt weer moet vergeten

De eerste tien regels gaan over wat wij nu willen lezen. Dat kan snel zomaar anders zijn. Als elke website vragende, persoonlijke, walgelijke sekskoppen gaat maken, slaat de verveling weer toe en moet er weer iets nieuws worden bedacht. Je kunt niet eeuwig ‘amazing!’ en ‘this video will leave you speechless’ in een kop blijven zetten.

Welke kop werkte vandaag het beste boven dit artikel? Was het

A: Kun jij het? Dit hele stuk uitlezen zonder aan seks te denken?
B: Tien redenen waarom je dit móet lezen (en één waarom niet)
C: Hoe de media je bedriegen (en wat jij daaraan kunt doen)

De uitslag van de test is bekend en staat hier.