Google en Facebook tasten privacy aan, wij vinden het prima

Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Facial recognition is allang geen science fiction meer. Niet alleen omdat de FBI heeft aangekondigd dat ‘herkenning per computer’ er dit jaar echt aankomt. Maar bovenal omdat de ondernemingen die wij zelf voeden met gegevens allang kunnen wat de FBI wil.

Facebook, dat netwerkt waarop we met z’n miljarden dagelijks dierenfilmpjes zetten en bekijken, heeft facial recognition-technologie waar de FBI nog wat van kan leren. Het enigszins beangstigend getitelde DeepFace-systeem van Facebook is zo goed, dat The Verge dit schrijft: “De algemene indruk is moeilijk te ontkennen. Het machtigste politie-apparaat van het land wordt ingehaald door een sociaal netwerk.”

Zoals de Europese opschudding over de NSA-praktijken een beetje lachwekkend aandeed voor wie wel eens nadenkt over de privacy-schendingen door Google, zo is ook de zorg over facial recognition door de FBI wat dubbel. Of zit u niet elke dag op Facebook met de computer- of telefooncamera op ooghoogte?

Dit horloge is een telefoon. Een TomTom. Een persoonlijk assistent.

Toch zorgen om uw privacy? Koop dan geen smart watch. Twee slimme horloges zijn maandag in de verkoop gegaan: Samsung heeft de Gear Live en LG de G Watch. Op beide modellen is Adroid Wear van Google geïnstalleerd. Dat betekent dat het onschuldig ogende polshorloge telefoontjes kan plegen, kan Googlen, een taxi kan bestellen of kan vertellen hoe erg de files zijn op de A9.

Het betekent ook dat de gebruiker nóg meer persoonlijke informatie met Google deelt. “Dat is niet per se verkeerd”, schrijft de Washington Post. “Door de inzameling van extra data kun je het meeste uit het apparaat halen. Maar het is goed om te onthouden dat wat de draagbaren onderscheidt van smart phones: nog meer gegevens verkrijgen.”

Wie als early adapter wel een smart watch wil: Techcrunch stemt voor die van Samsung.

Halleluja, beenruimte in de film

Voor de lange Nederlander is de Amerikaanse bioscoop niet altijd een feest. Oude, oncomfortabele stoelen zijn tot daar aan toe, maar het gebrek aan beenruimte is hemeltergend. Vooral de vijfduizend movie theaters van AMC zijn berucht om het beroerde zitten.

Goed nieuws! Van de bioscopen worden er zo’n 1800 compleet opnieuw ingericht. Zoals First Showing meldt in navolging van The Wall Street Journal: dit wordt smullen. Brede, nepleren stoelen. Die achterover leunen. Met alle ruimte ook om de langste benen te strekken. Kan dat misschien ook in Nederland, svp?

Kosten voor het Chinese conglomeraat Dalian Wanda Group, dat AMC twee jaar geleden overnam: zo’n 600 miljoen dollar, 440 miljoen euro. Er kunnen trouwens 50 tot 70 procent minder stoelen in een zaal na de verbouwing, maar de verwachting is dat de plekken duurder worden en dat de vertoningen voller zullen zitten. De ervaring bij het voortreffelijke, bijna altijd uitverkochte dine-in theater in Los Angeles bewijzen dit al.

Nu alleen nog iets doen aan de bellers, sms’ers en praters in de film.