De laatste dag van het papieren treinkaartje en wat de dag verder interessant maakt

Foto NRC

Geen tijd om al onze verhalen te lezen? Hier de selectie om vandaag aan te kunnen. En dat in drie minuten.

Laatste dag

Na 175 jaar trouwe dienst is vandaag de laatste dag van het papieren treinkaartje. De NS schaft het treinkaartje af, vanaf morgen kan alleen met de OV-chipkaart gereisd worden. De gedwongen omarming van de OV-chipkaart is daarmee compleet.

Maar wat blijkt? Ondanks alle kritiek op de OV- chipkaart, zijn reizigers uiteindelijk best positief over het enige overgebleven alternatief voor het papieren kaartje.

Klikken maar

Je ziet ze opduiken in op Facebook en Twitter. Het internet slibt vol met berichten die gemaakt zijn voor het maximale aantal clicks en shares. Berichten die je Ab-So-Luut moet lezen.

Clickbait heet het. De makers houden je een vette worm waarin je wel móet happen. Daar studeren ze op. ‘Omdat’, ‘direct’, ‘nieuw’, ‘gratis’ en ‘jij’, zijn de vijf meest overtuigende woorden in een kop, oh en seks werkt ook.

Maak oogcontact en knik

Uit onderzoek blijkt dat dinsdag de beste dag is om te vergaderen. NRC Q geeft zeven manieren om oplettend, creatief en betrokken over te komen bij iedere vergadering, óók als je even niet zo goed oplet.

Levi’s doet het helemaal anders

Levi’s heeft een nieuw reclamebureau. Of eigenlijk is de jeansfabrikant weer terug bij het bureau dat van 1930 tot 1998 de campagnes bedacht. De laatste campagne “Go Forth” werd als te hipster and arty beschouwd.

Levi’s moet weer van het volk zijn. In beeld hoe Levi’s zich de afgelopen decennia in de markt zette.

En verder

Het aantal lunchrooms in Nederland is de afgelopen twintig jaar verdubbeld. En dankzij openheid van de NVWA is sinds gister bekend hoe het met de hygiëne is gesteld. In de Graphic of the Day de resultaten, ook van de lunchroom om de hoek.

In de Job of the Day een consultant logistiek bij TNO. “Je moet klanten over hun fictieve en reële drempels helpen.”

In Het beste van Caixing: Na duizenden kilometers in eigen land te hebben aangelegd willen de Chinezen nu ook in het buitenland hogesnelheidslijnen bouwen. Premier Li Keqiang sloot al een samenwerkingsovereenkomst met het Verenigd Koninkrijk.

Supermarkten hebben last van goedkope supermarkten als Aldi en Lidl, maar ook van exclusieve winkels die dure kwaliteitsproducten verkopen. In de FT-video antwoord op de vraag hoe ze zich daartegen moeten wapenen?