CBP: publieke omroep schendt privacy van bezoekers websites

Foto ANP / Kippa / Freek van Asperen

De publieke omroep schendt de privacywetgeving door het surf- en klikgedrag van websitebezoekers zonder hun toestemming te volgen en vast te leggen. Dat staat in een nog ongepubliceerd rapport van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), in bezit van NRC Handelsblad. Nu het rapport bekend is, zegt het CBP het mogelijk snel te publiceren.

Uit onderzoek van het CBP blijkt dat al bij het eerste bezoek aan sites van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zogenoemde tracking cookies op computers en smartphones van bezoekers worden achtergelaten. De privacywetgeving schrijft voor dat ze daarvoor eerst toestemming moeten geven.

Gepersonaliseerde advertenties mogelijk maken

De NPO beheert honderden websites van radio- en tv-programma’s, omroepverenigingen en Uitzending Gemist. Naar eigen zeggen gebruikt de publieke omroep de verzamelde gegevens om het bereik van de programmawebsites te meten. Daarnaast stellen tracking cookies die via NPO-sites worden geplaatst advertentiebedrijven in staat om gepersonaliseerde advertenties te tonen en het delen van informatie via sociale media mogelijk te maken.

Het CBP stelt dat hiermee inbreuk op de privacy wordt gemaakt. ‘Met tracking cookies kan de NPO het surfgedrag van websitebezoekers volgen zonder dat zij dit merken. Gegevens over surfgedrag zijn gevoelige gegevens, die een indringend beeld kunnen geven van iemands gedrag en belangstelling’, zo omschrijft het CBP de privacybezwaren in het rapport.

NPO: geen individuele gegevens

De NPO zegt het surfgedrag van websitebezoekers zelf niet naar individuele personen te herleiden. De publieke omroep stelt alleen te willen weten wat voor type mensen bepaalde NPO-sites bezoeken. Bijvoorbeeld jong en hoogopgeleid, als dat de doelgroep van een tv-programma is dat ook een website heeft.

Bovendien vindt de NPO dat het zelf geen tracking cookies plaatst, omdat bezoekers door de omroep alleen worden gevolgd zo lang zij NPO-sites bezoeken. De publieke omroep vindt dan ook niet dat bezoekers een keuze moet worden geboden om dit soort ‘volgbestandjes’ wel of niet op hun computer te laten plaatsen.

In het CBP-rapport staat dat op de NPO-sites door achttien verschillende advertentienetwerken cookies worden geplaatst, waaronder tracking cookies. Daarmee kunnen advertentiebedrijven het surfgedrag van bezoekers buiten de websites van de publieke omroep wel blijven volgen.

Lees vanmiddag ook het interview met NPO-topman Henk Hagoort in NRC Handelsblad