Carrefour doekt Indiase winkels op

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het Indiase avontuur van Carrefour is voorbij, constateert Business Standard. De op een na grootste supermarktketen in de wereld sluit in september na vier jaar aanwezigheid de deuren van haar vijf winkels in India.

Hoewel Carrefour haar beslissing niet toelichtte, noemen critici het gebrek aan een lokale partner en strenge lokale regelgeving die de kleine Indiase ondernemer beschermt als de redenen voor het vertrek. Eerder sloot de Franse multinational al winkels in slecht presterende markten als Griekenland en Colombia, maar nam het in juni 53 Italiaanse supermarkten over van de Duitse keten Rewe Group. Carrefour is duidelijk bezig met een herpositionering op de globale markt.

In juni werd al duidelijk dat Carrefour op zoek was naar een exit uit India, omdat het in gesprek zou zijn met Walmart over een overname van haar winkels daar. De Amerikaanse concurrent van Carrefour (Walmart is de grootste supermarktketen ter wereld) zoekt ook een ingang op de moeilijke maar grote Indiase markt. De vraag is alleen of Walmart slaagt waar Carrefour faalde.

Voor de Ruby Roman druif leg je grof geld neer

Japan definieerde afgelopen weekend het begrip ‘dure bruiloft’. Op zaterdag kocht een wedding planner in de prefectuur Ishikawa bij een speciale veiling een bosje van dertig druiven ter waarde van bijna vierduizend dollar, schrijft Japan Times. Dat komt neer op zo’n 133 euro per vrucht.

Het ging om de alleen in Ishikawa geteelde Ruby Roman druif-variant (wiki). Deze Japanse uitvinding kwam in 2008 voor het eerst op de lokale markt na meer dan veertien jaar onderzoek en teelt. De vrucht is volgens The Wall Street Journal waarschijnlijk de duurste ter wereld.

Of de druiven al geserveerd zijn op de bruiloft is niet bekend. Maar fruitliefhebbers kunnen de hele zomer nog bieden op de rest van de zestienduizend trosjes die nog over zijn. Nu maar hopen dat die Ruby Roman druif ook echt lekker is.

Japanse energiemarkt is hot voor opwekkers van zonne-energie

De Chinese Hanergy Solar Group wil de zonnecellenmarkt in Japan veroveren, meldt Asia Nikkei Review. Via een dochteronderneming in Hong Kong werkt het samen met Japanse bedrijven om op grote schaal zonnecelinstallaties te bouwen in het land.

Hanergy wil in 2015 al een capaciteit kunnen opwekken van 10 miljoen kilowatt en investeert daarom meer dan 29 miljoen dollar in Japan. Dat het Chinese energiebedrijf profiteert van de zeer riante Japanse terugleververgoeding, is natuurlijk bijzaak. Maar wel een belangrijke, want de eilandengroep wil na de ramp in Fukushima niets liever dan schone energie. Ook als het geld kost.

Op dit moment wekt Japan 20 procent van de zonne-energie op van het mondiale totaal. Daarmee is het de grootste leverancier ter wereld; in 2013 passeerde het land Duitsland als grootste opwekker. Niet alleen Hanenergy richt trouwens de pijlen op de Japanse markt, ook General Electric heeft plannen om daar flink geld te gaan verdienen.