Japanse mayonaise voor heel Azië

HONG KONG - OCTOBER 8: Traffic and pedestrians on Nathan Road October 8, 2012 in Hong Kong, China. Nathan Road is the main thoroughfare through Kowloon. Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

In Nederland en België gooien we mayonaise over de friet heen, in de Verenigde Staten smeren ze het op brood en in Azië? Daar wordt het gegeten bij noodles of de vis. Japanse mayonaisefabrikanten ontwikkelen nu regionale smaken om de Aziatische markt land voor land te veroveren, schrijft Asia Nikkei Review.

De eerste stap is het verkleinen van de verpakkingen, dat maakt de mayonaise een stuk exclusiever voor de hongerige consument. De tweede stap is het toevoegen van bijvoorbeeld een vleugje limoen voor de Maleisische markt. Bedrijven als Kenko Mayonnaise en Ajinomoto hopen met regionale varianten de markt open te breken in Azië. Of er plannen zijn voor een Indonesische variant op de - in Nederland en België welbekende - pittige samoeraisaus is niet bekend.

‘Houd Indiase startups in India!’

De Indiase techindustrie is het volgens The Times of India helemaal zat: ‘stop de brain drain van startups naar het buitenland’!

Stemmen in de technologiesector eisen van Arun Jaitley, de Indiase minister van Financiën, dat hij deze kwestie deze week aankaart tijdens besprekingen van de begroting voor aankomend jaar. De angst bestaat dat te veel banen en kapitaal verdwijnen naar landen als de Verenigde Staten en Singapore. Veel Indiase startups schrijven zich daar in of vestigen zich daar vanwege het goede ondernemersklimaat en betere toegang tot investeerders. De techindustrie eist daarom onder andere een hervorming van het belastingstelsel om India weer aantrekkelijk te maken voor startups.

Expedia breidt assortiment uit naar Australië en omstreken

Boekingssite Expedia neemt de Australische hotelreserveringsdienst Wotif.com over, meldt The Sydney Morning Herald. Met bijna 484 miljoen euro is dit de grootste overname van een techbedrijf in de geschiedenis van Australië.

Met de acquisitie versterkt Expedia zijn positie in de Aziatische markt. Volgens Bloomberg heeft de boekingssite niet de hoofdprijs hoeven te betalen voor Wotif omdat het Australische bedrijf op het moment de technologische infrastructuur vernieuwt. Over twee jaar was het bedrijf waarschijnlijk meer waard geweest.

Toch ging het al maanden niet goed met Wotif door steeds grotere concurrentie van lokale en internationale boekingssites. De hoop is dat met hulp van Expedia de boekingsmogelijkheden en opbrengsten sterk verbeteren.