Mannenmode, voorjaar 2015 (slot): Eiffeltorens, gipskruid en ontspannen chic

Kenzo

De leukste uitnodiging voor een show kwam tijdens de Parijse mannenmodeweek voor voorjaar 2015 van Kenzo: een metalen ring met zes tien centimeter grote Eiffeltorens eraan; die dingen waar je souvenirverkopers mee ziet rondlopen. De show had plaats aan een oever van de Seine, de modellen kwamen aanlopen over een brug. Parijs was duidelijk het thema voor de twee New Yorkers achter het merk, Carol Lim en Hunberto Leon, ook de mensen achter de hippe modewinkel (en merk) Opening Ceremony in New York.

Omdat het regende, lag voor elke bezoeker een plastic paraplu klaar. Een stagiaire hadden waarschijnlijk de hele nacht doorgewerkt om op elk twee Kenzo-stickers te plakken. Een even attent als ondoordacht gebaar; Kenzo steunt een organisatie die de oceanen wil beschermen, en heeft daar ook een collectie aan opgedragen. In dat licht was het ook niet zo’n handige zet om het persbericht op plastic te laten drukken.

Voor voorjaar 2015 kwam Kenzo met een print van grote noppen en Kenzologo’s (mét Eifeltoren), veel pasteltinten, streepdessins en flink wat denim. Behalve jeans – met midden op de pijpen een naad die zo sterk was gebleekt dat het een witte bies leek – waren er jacks, trenchcoats en tops van stone washed spijkerstof.

De mannencollecties van Givenchy drijven vooral op de populaire sweatshirts; elk seizoen weer komt ontwerper Riccardo Tisci met een nieuwe, begerenswaardige variant (en elk seizoen worden ze weer een beetje duurder). Voor voorjaar 2015 is ie zwart, met een print van gipskruid, de favoriete bloem van ontwerper Riccardo Tisci. Die bloem kwam ook terug op jassen, bomberjacks en al dan niet transparante T-shirts.

Een zacht accent in een nogal harde collectie, met veel zwarte pakken met korte broeken, stoere jassen met veel zakken en poloshirts en verder vooral grafische decoraties, gedragen door opvallend gespierde mannen. Daartussendoor enkele vrouwelijke modellen, in ultrakorte, supersexy jurkjes – duidelijk meer bedoeld als decoratie dan als mode.

Wat de relatie was tussen de collectie en het kunstwerk van de Nederlandse Paul Veroude dat midden in de zaal stond – een oud, uit elkaar gehaald vliegtuig waarvan de onderdelen met touwtjes aan elkaar zijn bevestigd, zodat het een soort mobile is geworden– werd niet helemaal duidelijk. Givenchy meldde dat het vier weken had geduurd om het werk van Nederland in Parijs te krijgen.

De mannencollecties van Hermès, al tientallen jaren ontworpen door Véronique Nichianan, zijn rustige, sportieve collecties die lang niet altijd opvallend zijn. Maar de invloed van haar stijl is vooral dit seizoen groot: haar typerende casual pakken, gedragen met sandalen, zijn nu ook bij andere merken een grote trend.

Die pakken waren er weer te over, nu ook gedragen met modieuze witte instap-sneakers. Voor het eerst waren er ook veel prints. Opvallend en artistiek, maar in rustige kleurcombinaties als beige met blauw, zodat ze nooit schreeuwerig werden.

Het oude Franse schoenenmerk Berluti werd in 1993 overgenomen door LVMH. Sinds 2012 maakte het ook kledingcollecties. Die worden ontworpen door Alessandro Sartori, die voorheen verbonden was aan Zegna. De eerste collecties waren nogal stijf; mannenkleding die er vooral op uit leek te zijn er duur uit te zien en daarom de plank net missloeg. Maar de voorjaarscollectie voor 2015 had eindelijk een wat meer ontspannen stijl.

Naast zomerpakken, in fraaie kleuren als zonnebloemgeel, donkerrood, olijfgroen en paarsblauw (uiteraard gedragen met sneakers) kwam Berluti met jacks, truien en safarijasjes in even mooie tinten.

Op sommige kledingstukken waren waren de naden geverfd met verf die net een tint donkerder was dan het kledingstuk. Een bijzonder accent dat eigenlijk het diapositief was van de gebleekte naden op de jeans van Kenzo.

Een mode-idee komt zelden alleen.

Fotografie: Peter Stigter.

Kenzo

Givenchy

Givenchy

Hermès

Hermès

Berluti

Berluti