Leer piloten weer vliegen, vond de vliegkampioen

Hij beschouwde zichzelf als een vlieger van de oude stempel. Geen piloot die opgeleid wordt in een vluchtsimulator, waarna alles om de computer draait. ‘Uren maken’ was zijn credo. De stuurknuppel in de hand en zelf vliegen.

De op 24 juni onverwacht overleden kunstvlieger, piloot en vlieginstructeur Bert Huizenga (65) was sinds 1983 de stuwende kracht achter vliegschool Wings over Holland in Lelystad. In veertig jaar tijd leidde hij zo’n duizend piloten op. Hij droeg de leiding van zijn bedrijf over nadat hij in 2012 zwaar gewond was geraakt bij een ernstig vliegtuigongeluk boven Dronten. Bij het ongeluk vielen twee doden en nog een zwaargewonde.

Twee jaar eerder vertelde Huizenga in De Telegraaf nog waar het bij vliegen in essentie om gaat. Met als voorbeeld de Amerikaanse piloot die zijn Airbus in 2009 veilig in de Hudsonrivier liet landen, nadat alle motoren waren uitgevallen. „Hij was een zweefvlieger, straaljagerpiloot en vliegtuiginstructeur met veertig jaar ervaring. Hij wist instinctief direct wat hij moest doen en besloot niet terug te keren naar het vliegveld. Daardoor kon iedereen levend uit het toestel stappen.”

De nieuwe generatie piloten mist die ervaring volgens Huizenga. Dat zijn volgens hem ‘broodvliegers’ die het vliegen vooral als een mooie carrière zien. Leer piloten weer vliegen, was zijn boodschap. „Zelfs de meest ervaren KLM-piloten zie ik kicken, wanneer ze een keer met me meevliegen.”

Zelf was Huizenga 22 jaar achter elkaar Nederlands kampioen stuntvliegen. Acrobatiek in de lucht, noemde hij dat. Geen machogedrag, bezwoer hij in 2007 in de Provinciale Zeeuwse Courant. „Kunstvliegen is koel, berekenend schaakwerk. Je ziet bijna geen jongeren onder kunstvliegers, vooral mannen van middelbare leeftijd, met voldoende ervaring op hoog niveau.”

Vliegveld Lelystad, de thuisbasis van zijn vliegschool, moet uitgroeien tot een grote uitvalsbasis van Schiphol, waar het gros van de toeristenvluchten aankomt en vertrekt. Huizenga had daar grote bedenkingen bij. „Voor de ondernemers is dit rampzalig”, zei hij in 2009 in Luchtvaartnieuws.nl. „Onduidelijkheid. Een bloeiend bedrijf hebben, maar niet kunnen investeren en je opvolger geen duidelijk perspectief kunnen bieden.”

Op zijn overlijdensannonce stond een citaat van de Amerikaanse luchtvaartpionier Charles Lindbergh: ‘Science, freedom, beauty, adventure. What more could you ask of life. Aviation combined all the elements I loved’.