Eén woord is genoeg

Lekker simpel communiceren, met alleen het woord ‘yo’ of in alleen emoji-plaatjes. Apps die dat kunnen zijn populair. Er is behoefte aan sociaal zonder gedoe.

De vervelendste boodschap die je kunt krijgen is een drol met oogjes. Verder vooral pinguïns, aardbeien en grijnzen met veel tanden. De symbolen en kleine plaatjes in het emoji-toetsenbord van mijn telefoon zijn vrolijk en zinloos. Heerlijk. Binnenkort is er een sociaal netwerk waar de ware emoji-liefhebber zich kan uitleven: Emojli. Daar gaat alles in emoji, en alleen in emoji. Tot de gebruikersnamen aan toe. Toen ik er deze week van hoorde heb ik me snel geregistreerd, voordat de leukste ‘namen’ al vergeven zijn.

Drie weken geleden was de app Yo de talk of the town. Ook die installeerde ik. Je kunt daarmee het bericht ‘Yo’ naar iemand sturen, meer niet. De eerste dagen stuurde ik volop Yo’s, nu is de lol er wel zo’n beetje af.

Mijn online vrienden posten steeds minder op Facebook. Iedereen kijkt alleen nog maar, naar de spaarzame berichten van vrienden die nog wel posten. En naar steeds meer gesponsorde posts. Voor elk bericht dat ik er zelf op zet, vraag ik me af of ik mijn vrienden er wel mee lastig wil vallen. Of het wel leuk of interessant genoeg voor ze is. Bij foto’s altijd even de overweging: is het oké als deze foto in de archieven van Facebook terechtkomt? Vermoeiend. Dan post ik wel niks. Op Twitter, het ‘anonieme’ sociale netwerk Secret en ook op Facebook komen bovendien net iets te vaak scheldpartijen en beledigingen langs. Geen zin in.

En dan werd deze week ook nog bekend dat Facebook zonder het te zeggen argeloze Facebookgebruikers heeft ingezet voor een experiment. Ze lieten een aantal mensen vooral positieve posts zien, andere mensen vooral negatieve posts, en keken vervolgens hoe die mensen zelf postten. De conclusie: de emotie in posts is te beïnvloeden door het tonen van positieve of negatieve Facebookposts. ‘Onze emoties zijn een spelletje voor Facebook!’ reageerden mensen verontwaardigd.

Over het onderwerp is „slecht gecommuniceerd”, zei Facebook-topvrouw Sheryl Sandberg tegen The Wall Street Journal. Ach ja, laboratoriumratten worden meestal ook niet ingelicht over wat ze te wachten staat. Wat gebeurt er achter die schermen eigenlijk nog meer?

Social networks are broken. With spam. Trolls. Memes. And Hashtags, zeggen de bedenkers van Emojli in hun teaser-filmpje. En met geheime agenda’s, vulde ik in gedachten aan. „Het is tijd voor iets eenvoudigs”, vervolgt het filmpje. „Wij presenteren: Emojli. Spam bestaat niet, want daar is geen emoji voor.”

Emojli en Yo zijn natuurlijk totale onzin. Dat weten de makers ook. De Emojli-makers vinden het zelfs nodig om te benadrukken dat Emojli geen satire is, maar echt gemaakt wordt. Maar onder het laagje onzin zit denk ik een serieuze behoefte. Aan een ongecompliceerd sociaal netwerk. Waar je onbevangen kunt posten. Zoals dat op Facebook kon, voordat er veel geld verdiend moest worden.