De niet-kijkers: religieuze families

De Algerijnse voetballers, die er bijna in slaagden Duitsland uit te schakelen, gisteren bij hun terugkeer in Algerije. Foto EPA

Er zijn 600.000 WK-haters in Nederland: mensen die sinds het begin van het toernooi minder dan vijf minuten van de wedstrijden en voor- en nabeschouwingen hebben gezien. Voor hen geen ontwenningverschijnselen nu er dezer dagen niet wordt gevoetbald. Zij keken al naar andere programma’s, of keken helemaal geen televisie.

Dat blijkt uit gegevens van de Stichting Kijkonderzoek die op verzoek van deze krant zijn verzameld. Uit nadere analyse van de cijfers blijkt dat relatief veel niet-kijkers wonen in de grote steden en het oosten van het land.

In de gezinssamenstelling zijn twee uitersten te zien: aan de ene kant bestaat de groep relatief vaak uit mensen die alleen wonen (26 procent van de niet-kijkers is alleenstaande, terwijl 18 procent van de Nederlandse bevolking alleenstaand is). Aan de andere kant is de groep gezinnen met vier kinderen of meer oververtegenwoordigd (van de niet-kijkers komt 12 procent uit zo’n gezin, terwijl maar 3 procent van de bevolking in zo’n huishouden leeft).

Volgens Femke Konings van de Stichting Kijkonderzoek kan het bij deze groep gaan om religieuze mensen. Die wonen relatief ook vaker in het oosten van het land, wat het hoge aantal niet-kijkers daar zou kunnen verklaren.

De Stichting Kijkonderzoek registreert alleen het kijkgedrag van mensen thuis, maar dit zal de cijfers niet al te zeer vertekenen. De wedstrijden van het Nederlands elftal worden volgens onderzoek van de STER door ruim een miljoen mensen bekeken in kroegen en op pleinen. Maar deze fans zullen van de rest van het toernooi thuis ook delen van andere wedstrijden zien, waardoor ze bij de Stichting Kijkonderzoek toch opduiken bij de groep WK-kijkers.

De best bekeken niet-voetbalprogramma’s van de afgelopen weken waren te zien bij SBS6. NCIS en Hart van Nederland wisten op 1 juli, de dag van de wedstrijd tussen België en de VS, een marktaandeel van dertig procent te halen.