Speelse Transformers-docu onthult ingrediënten blockbuster

Nog voordat Transformers: Age of Extinction in première ging, zagen miljoenen mensen al amateurbeelden rond de nieuwe film. Filmcriticus Kevin B. Lee voegde ze samen en ontdekte de ingrediënten voor een moderne blockbuster.

Beeld uit Transformers Age of Extinction Foto Paramount Pictures

Nog voordat Transformers: Age of Extinction in première ging, zagen miljoenen mensen al beelden van de nieuwe film. Niet de officiële trailers maar talloze amateurvideo’s van de opnames van de Transformers. Filmcriticus Kevin B. Lee voegde die laatste groep samen en ontdekte de ingrediënten voor de moderne blockbuster.

De nieuwste spektakelfilm in de Transformers-reeks van de veel bekritiseerde regisseur Michael Bay ging vannacht in première in de Nederlandse bioscoop. Liefhebbers (of critici) doen er goed aan om Transformers: The Premake te kijken.

De documentaire van mediakenner Lee schetst volgens The Awl een verrassend en onthullend beeld van de moderne blockbuster. Want explosies blijken niet het belangrijkste ingrediënt voor succes te zijn.

Lee gebruikte beelden uit bijna vierhonderd amateurvideo’s die rond de opnames van Transformers 4 gemaakt werden door omstanders. Door deze in een Google Maps te verzamelen geeft hij een beeld van het productieproces en loopt de filmrecensent tegen een paar verrassingen aan die hij illustreert aan de hand van nieuwsartikelen en persbeelden.

Bekijk hier de documentaire Transformers: The Premake

Product placement en het masseren van censors

The Premake laat zien dat het recept van de moderne blockbuster een paar exotische ingrediënten bevat: ‘product placement’, scènes in China, (on)willekeurige censuur en ‘fan-sourced marketing’.

Zo is de nieuwe Transformers-film één grote reclamespot voor Chevrolet. Maar ook materieel van het Amerikaanse leger komt prominent in beeld. En is dit niet een van hun helikopters met een 3D-camera hangend aan de snuit?

Daarnaast kan een beetje blockbuster tegenwoordig niet meer gemaakt worden zonder samenwerking met China. In The Premake vertelt regisseur Bay dan wel dat het zijn idee was om daar te filmen, maar de docu geeft een ander motief. China is de snelst groeiende markt voor Amerikaanse blockbusters, en mogelijk haalt Hollywood in de toekomst hier het meeste geld op. Het probleem is alleen dat China maar een beperkt aantal buitenlandse films per jaar toelaat en dat deze daarom moeten voldoen aan de strenge eisen van de censors.

Het verklaart waarom er zoveel scènes van Transformers in China lijken af te spelen. The Guardian noemde deze filmtrend vorig jaar al de China-fication van Hollywood. Een moderne Hollywood-blockbuster buigt voor de wensen van China; zo werd in Django Unchained overtollig bloed weggekleurd en kreeg Iron Man 3 extra scènes in China).

Officiële trailer van Transformers: Age of Extinction

De fans doen het werk voor Transformers

Dat de Chinese autoriteiten net als Bay de regie strak in handen hadden, blijkt wel uit het feit dat er in het land volgens The Premake nauwelijks amateurbeelden zijn gemaakt van de Transformers-productie. Dat is wel anders in de Verenigde Staten waar talloze YouTube-clips te vinden zijn van de sets, explosies en de acteurs. Hier ziet Lee een ander fenomeen en ingrediënt voor de moderne blockbuster: ‘fan-sourced marketing’. Hollywood gebruikt de aandacht die fans online genereren voor de eigen marketingmachine.

Maar Lee signaleert een gek fenomeen: niet iedereen mag zomaar beelden plaatsen van de sets. Schijnbaar willekeurig laat filmstudio Paramount Pictures amateurbeelden blokkeren. Waarom dat zo is, is een van de grote vragen die Lee opwerpt. Want hoe kan Bay de videobeelden die iemand uit zijn eigen huis maakt laten verwijderen van YouTube? Terwijl dezelfde beelden ook te zien zijn in andere video’s? Hoe ver kan een filmstudio gaan om beelden uit de publieke ruimte te censureren?

Transformers: The Premake kijkt met een speelse doch kritische blik naar de moderne blockbuster. Gelukkig bevat de guerrilla-documentaire ook genoeg Michael Bay-explosies om die moeilijke vragen te doen vergeten.