‘Kanye West heeft mij een groot platform gegeven’

De Canadese dj Lunice treedt morgen op tijdens het Pitch Festival in Amsterdam. „Dance en hiphop naderen elkaar.”

Het ziet er soms wat saai uit op dancefestivals, al die schuwe dj’s die achter hun apparatuur op het oog precies hetzelfde aan het doen zijn. Maar de 26-jarige Canadese dj en producer Lunice Fermin Pierre II – bekend als Lunice – is live een charismatische performer; een energieke dj die springt en danst rond zijn draaitafels terwijl hij elke dreun en elk geluid door zijn lichaam laat gaan. „Ik doe dat niet alleen op het podium”, lacht Lunice, aan de telefoon vanuit zijn woonplaats Montreal. „Ook in de studio, wanneer er niemand bij is, ben ik voortdurend aan het springen en met mijn armen aan het bewegen. Ik vertaal zo de energie van een nummer met mijn lichaam, en live betrek ik op die manier het publiek bij mijn muziek.”

Lunice is een van de meest boeiende dj’s en producers van dit moment. Hij werkt op het snijvlak van hiphop en dance en is een pionier in de hedendaagse bassmuziek. Met de Schotse producer Hudson Mohawke bracht hij in 2012 als het duo TNGHT een gelijknamige EP uit die ervoor zorgde dat het geluid van trapmuziek – een hiphopstijl uit het zuiden van de VS die muzikaal gedomineerd word door stuiterende kickdrums, diepe sub-basgeluiden, dunne, roffelende snaredrums en ritselende hi-hats – ook in een instrumentale dancevariant populair werd.

Op het snijvlak van hiphop en dance, ooit rigoureus van elkaar gescheiden, vinden op dit moment de interessantste muzikale experimenten plaats, vindt Lunice. „De afgelopen jaren zijn in de underground dancemuziek en hiphop naar elkaar toegegroeid”, zegt hij. „En inmiddels is dat commercieel. Dat levert niet altijd muziek op zoals ik die de afgelopen jaren heb vertegenwoordigd. Maar er is nu in de mainstream wel veel meer ruimte voor muzikaal experiment.”

Een belangrijke rol is daarbij volgens Lunice weggelegd voor hiphopsuperster Kanye West, met wie hij en Mohawke samenwerkten aan diens cruciale album Yeezus dat vorig jaar uitkwam. „Kanye heeft ons geluid naar een hoger plateau getild. De mix tussen elektronische muziek en hiphop kwam de afgelopen jaren van gelijkgestemde acts als The Glitch Mob, Flying Lotus en Machinedrum, die elkaar in eerste instantie niet eens kenden. Onze ideeën sijpelden langzaam naar de commerciële wereld. Maar Kanye is de eerste die ons een groot platform heeft gegeven, en het groene licht om op een commercieel niveau te experimenteren.”

De muziek van Lunice en zijn bondgenoten is zo invloedrijk, omdat ze erin slagen de essentie van met name zuidelijke hiphop te vertalen naar opzwepende, elektronische beats. „Ik probeer in mijn muziek te benadrukken wat ik ergens goed aan vind”, zegt Lunice, „en mensen dat opnieuw te laten voelen. Zoals dat rauwe, ongepolijste van oude nummers van (rapper) Gucci Mane maar ook van N.W.A. Ik hou van vroege fases in de muziek, wanneer er nog geen uitgedacht plan is en het nog wat amateuristisch is, en probeer in mijn muziek de essentie terug te halen van wat een act, genre of producer zo krachtig maakte in het begin. Ik luister zelf ook steeds naar mijn oude muziek om mezelf te helpen herinneren waarom ik ooit muziek ben gaan maken.”