GM kan teruggeroepen Nederlandse auto’s nog niet repareren

General Motors Nederland kan 169 auto’s met een defect contactslot voorlopig niet repareren, omdat de noodzakelijke onderdelen niet beschikbaar zijn. Andere GM-klanten hebben meer dan twee maanden op de reparatie moeten wachten. Het defect heeft in de Verenigde Staten tot zeker dertien, mogelijk 74 verkeersdoden geleid.

Gisteren meldde NRC Q dat GM de afgelopen maanden 242 Opel GT’s in Nederland heeft teruggeroepen, meer dan tot nu toe werd aangenomen. Een woordvoerder van General Motors Nederland heeft nu meer details losgelaten over de terugroepactie.

Wachten op onderdelen

73 eigenaren van in 2007 gebouwde Opel GT’s kregen in maart een brief waarin zij op de hoogte werden gesteld van de recall. Deze groep kon pas vorige week bij de garage terecht voor een reparatie, toen de benodigde onderdelen beschikbaar waren.  De tweede groep GT-eigenaren, met een auto uit het bouwjaar 2008, ontving in april een brief waarin zij werden geïnformeerd over het defect en de terugroepactie. Deze 169 eigenaren wachten nog steeds op onderdelen.

Er is geen datum bekend waarop de onderdelen geleverd worden, maar “naar verwachting zal het niet lang meer op zich laten wachten”, zegt de woordvoerder. Het is volgens hem “gebruikelijk” dat bij grote terugroepacties - in de Verenigde Staten werden zo’n 15 miljoen auto’s met dit specifieke probleem teruggeroepen - onderdelen pas na maanden beschikbaar zijn, omdat deze in grote hoeveelheden geproduceerd en gedistribueerd moeten worden.

Vervangend vervoer

Volgens General Motors Nederland is het veilig om in de auto’s te blijven rijden, zolang de sleutelbos en andere zware voorwerpen van de contactsleutel zijn verwijderd. Door het extra gewicht aan de sleutel zou de motor tijdens het rijden op de uit-stand kunnen overschakelen. “Als klanten deze voorzorgsmaatregel treffen is het risico op het stilvallen van de motor geëlimineerd”, zegt de woordvoerder.

In de brief die getroffen autobezitters hebben ontvangen biedt General Motors Nederland geen vervangend vervoer aan. Wel laat de woordvoerder weten dat “tijdelijke vervangend vervoer” in overleg met de Opel-dealer tot de mogelijkheden behoort. In een aantal Amerikaanse rechtszaken eisen consumenten en belangenorganisaties dat de autofabrikant adviseert niet in de  auto’s te rijden, zolang die niet zijn gerepareerd.