Positieve groeicijfers uit China. Toch?

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De productiviteit van Chinese fabrieken is in juni toegenomen ten opzichte van een maand eerder, meldt de Wall Street Journal. Dat is goed nieuws, want de afvlakkende economische groei in China zorgde voor onrust – ook vanwege de waarschijnlijk negatieve gevolgen voor de zwakke wereldeconomie.

De toegenomen industriële orders zijn volgens de Wall Street Journal een teken dat het stimuleringsbeleid van de Chinese regering begint te werken. Al eerder werd bekend dat afgelopen maand de exportcijfers en verkopen in de detailhandel in China zijn gegroeid.

Wel is het nog de vraag of de toegenomen productiviteit de negatieve effecten van de inzakkende vastgoedmarkt kan compenseren.

CNBC laat critici aan het woord. Volgens short-seller Carson Block zijn de Chinese groeicijfers volkomen onbetrouwbaar omdat ze worden gemanipuleerd – hij zegt er overigens niet bij dat een koersdaling hem goed zou uitkomen.

Maar ook een econoom van de Italiaanse bank Unicredit noemt de constante stroom positieve cijfers “vreemd”.

WK voetbal slecht voor Macau

Het Chinese gokparadijs Macau heeft een slechte maand achter de rug. De omzet van de casino’s in de voormalig Portugese kolonie daalde met 3,7 procent, meldt de Financial Times.

Analisten schrijven de omzetdaling toe aan het WK voetbal, dat gokkers wegtrekt van de baccarat-tafels. Ook een recent ingevoerd rookverbod rond de speeltafels zou een deel van de omzetdaling hebben veroorzaakt.

Macau is het grootste gokcentrum ter wereld. De afgelopen zes maanden draaiden de casino’s een omzet van 24 miljard dollar, en vorig jaar werd er 7 keer meer omzet behaald dan in de Amerikaanse gokstad Las Vegas.

Ondanks de slechte maand, schrijft de FT, lijkt de goksector in Macau de komende jaren verder te groeien. De Wall Street Journal laat ook minder enthousiaste analisten aan het woord.

Autobouwers vestigen zich in China

Grote autofabrikanten als Toyota, General Motors en Volkswagen vestigen zich volgens de Nikkei Review steeds vaker in China om zich toe te spitsen op de lokale markt.

Volkswagen en General Motors hebben plannen om de komende vijf jaar tussen de 10 en 20 miljard dollar in Chinese fabrieken te investeren. Daimler was eerst bang voor diefstal van zijn technologie, maar bouwt sinds november toch zijn eigen motoren in China.

Het Japanse Honda heeft een goedverkopend model voor de Chinese markt ontworpen, en Nissan heeft zijn marketingafdeling naar Hong Kong verplaatst om beter aan te kunnen sluiten bij de Chinese markt.

Tot nu toe zijn Europese auto’s in China populairder dan Japanse auto’s. Audi verkocht vorig jaar bijvoorbeeld zo’n 500.000 auto’s, concurrent Lexus 74.000.

De Wall Street Journal schrijft trouwens dat die fabrikanten steeds minder makkelijk personeel aan zich weten te binden. De Chinese autobouwers bieden vaak een hoger salaris en betere arbeidsvoorwaarden.