PepsiCo maakt de chips, jij verkoopt ze

Foto iStock

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Accountmanager Sales Albert Heijn
Bedrijf: PepsiCo, van de frisdrank Pepsi maar ook van chips.
Wat opvalt aan de vacature: Ze zoeken een zelfstartend persoon.

Wat doe je dan eigenlijk?

Het smeermiddel tussen PepsiCo en Albert Heijn, dat ben jij. Zodat de snackmerken van PepsiCo – Lay’s, Smiths, Duyvis, om er maar een paar te noemen – en havermoutmerk Quaker goed verkocht worden in de supermarkt.

Daarvoor is samenwerking met de interne marketing- en salesafdelingen nodig, maar de toegevoegde waarde van de accountmanager is vooral de kennis over de klant. Weten wat er speelt bij Albert Heijn, dat is waar jij je brood mee verdient. Want zo kan PepsiCo ideeën voor nieuwe promotieacties en andere verkoopplannen precies afstemmen op de wensen van de supermarkt.

Wat verdient dat?

Tussen de 50.000 en 65.000 euro bruto per jaar. Een auto en telefoon van de zaak. Korting op eigen producten. En korting op de sportschool.

Waarom zoeken ze iemand?

Er zijn een aantal verschuivingen geweest op de verkoopafdeling, waaronder een promotie voor de vorige accountmanager.

Wat voor collega moet je zijn?

Iemand met een groot netwerk, die dat goed onderhoudt. “Je moet zowel met de stagiair marketing als met de directeur van Albert Heijn overweg kunnen,” zegt recruiter Els Ramelet. Daarom zoeken ze iemand die al ervaring heeft met de supermarktketen. Dan is die kennis alvast binnen.

Uiteraard moet je een product of idee kunnen verkopen, want het is wel de bedoeling dat Albert Heijn aan de slag gaat met het verhandelen van PepsiCo-producten. “En we zijn op zoek naar een sfeermaker”, zegt Ramelet. “Iemand die hard werkt, maar ook van een lolletje houdt.”

Waarom wil je hier wel/niet werken?

De markt is groot. De klant is groot. De merken zijn groot. Nederlanders gaven vorig jaar 288 miljoen euro uit aan chips. Albert Heijn is de grootste supermarktketen. Dus speel jij een grote rol in de markt, al vindt niet iedereen deze chips het lekkerst. Maar dat is een kwestie van smaak.

PepsiCo is wel één van de beste werkgevers, kijk naar het keurmerk van Top Employers dat het bedrijf al een aantal jaar in handen heeft. Vanuit de functie van accountmanager kun je bovendien gemakkelijk doorgroeien binnen het bedrijf, zowel in binnen- als buitenland.

Dagelijks alle soorten Doritos, Nibb-its en Borrelnootjes eten, dat kan en mag wel, maar dat hoeft niet. Maar een beetje trots zijn op de producten van PepsiCo kan geen kwaad.

En mocht het snoepen uit de hand lopen, kan je altijd nog goedkoop naar de sportschool.