Ook Nederlandse auto’s teruggeroepen wegens gevaarlijk contactslot

In Nederland zijn de afgelopen maanden 242 auto’s door General Motors teruggeroepen met een defect contactslot. Dat is meer dan tot nu toe werd aangenomen. Dat bevestigt General Motors Nederland aan NRC Q.

Het gaat om exemplaren van de Opel GT, een betaalbare sportwagen losjes gebaseerd op de Opel GT uit 1965. Door het defect bestaat de kans dat tijdens het rijden de motor stilvalt, het elektrische systeem uitvalt en de airbags niet werken.

In de Verenigde Staten zijn door het mankement zeker dertien verkeersdoden gevallen. Dat is een lage schatting, volgens persbureau Reuters, dat berekende dat er zeker 74 mensen onder vergelijkbare omstandigheden om het leven zijn gekomen.

Een Opel GT cabriolet uit 2008. Foto Opel Europa

‘Snel gehandeld’

GM Nederland heeft nog geen actuele stand van het aantal Nederlandse eigenaren dat bij de dealer is geweest voor vervanging van het slot. Wel zegt de woordvoerder dat er “snel gehandeld” is: “Toen in maart  bekend werd dat de auto moest worden teruggeroepen zijn we meteen van start gegaan.”

GM raadt eigenaren die met een defect slot rondrijden aan de autosleutel van de sleutelbos te halen, omdat door het extra gewicht de sleutel sneller op de uit-stand kan overschakelen.

Er zijn volgens een woordvoerder geen ongelukken in Europa bekend wegens het defect. In Europa doet het probleem zich alleen voor bij Opel GT’s die in 2007 en 2008 zijn geproduceerd. In totaal zijn er in Europa 7.450 exemplaren teruggeroepen.

In Noord-Amerika is het probleem veel groter. Maandag maakte GM bekend dat er in de VS en Canada nog eens 8,45 miljoen auto’s en trucks terug moeten naar de garage voor inspectie. Dat brengt het aantal teruggeroepen auto’s dit jaar op ongeveer 29 miljoen. Dat is een van de grootste terugroepacties ooit. In meer dan de helft van de gevallen ging het om een defect contactslot.

Toch blijven Amerikanen GM kopen

General Motors krijgt in de VS veel kritiek omdat de automaker al sinds 2001 op de hoogte was van het levensgevaarlijke mankement, maar pas in februari dit jaar de eerste auto’s terugriep. Topvrouw Mary Barra moest zich de afgelopen maanden tot twee keer toe verantwoorden voor het Amerikaanse Congres in Washington. Tot dusver hebben de technische problemen het bedrijf al zo’n 2,5 miljard dollar gekost.

Opvallend genoeg heeft de affaire geen invloed op de verkoopcijfers in de Verenigde Staten. Sinds de eerste terugroepactie in februari verkocht GM zelfs méér auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar.

Lees hier waarom terugroepacties soms goeie pr kunnen opleveren