De school waar je € 2.595 betaalt voor drie dagen les

Businessklasjes voor de bedrijfselite zijn weer in trek. Ze moeten managers voorzien van nieuwe inzichten en businessscholen van geld. „Dit staat toch beter op je cv dan een opleiding van de LOI.” 

Woensdagochtend, negen uur. In het lokaal op de derde verdieping van de Vlerick Business School in Gent worden de stoelen bezet door dertigers en veertigers. Zakenmensen, de meesten werkzaam bij grote bedrijven, zoals te lezen is op naambordjes op hun bureaus. APG, DSM, KBC Bank, Johnson & Johnson. Maar deze dag wordt er niet gewerkt. Niet voor de werkgevers tenminste.

Korte cursussen voor managers, directeuren en bestuurders, oftewel executive education. Na jaren van crisis neemt de vraag hiernaar toe. Zakenkrant The Financial Times spreekt van een heropleving van een belangrijke inkomstenbron voor de businessscholen. Een groot verschil met de afgelopen tien jaar, toen veel opleidingen personeel moesten ontslaan en op zoek moesten naar een andere manier om geld te verdienen.

Rabobank stuurt haar personeel ook

In Nederland kunnen bedrijven voor zo’n opleidingsprogramma op drie businessscholen terecht. Tias School for Business en Society in Tilburg, Nyenrode Business Universiteit in Breukelen en op de Rotterdam School of Management.

Nederlandse bedrijven als DSM, Rabobank en TNO sturen hun personeel ook naar België voor de executiveprogramma’s. Tien procent van de deelnemers op de Vlerick Business School in Gent komt van Nederlandse bedrijven.

De businessscholen bieden tientallen soorten opleidingsprogramma’s aan van een paar dagen. Programma’s over leiderschap, strategie, marketing en sales. Welke korte programma’s het drukst worden bezocht is afhankelijk van de economie.

„Het golft”, zegt directeur van Vlerick Business School Patrick De Greve in zijn kantoor in Gent. Middenin de crisis schoten finance- en management control- programma’s omhoog, inmiddels zijn ze minder in trek. „Bedrijven komen uit de crisis en wat hebben ze dan nodig? Een nieuw businessmodel, sales.”

Een reden om naar Gent af te reizen is de wereldwijde ranglijst voor executive onderwijs van The Financial Times. Vlerick staat met een 38ste plaats het hoogst in de Benelux. „Als u vraagt of dat belangrijk is, dan zeg ik ja”, zegt De Greve. „Want als je nieuwe sneakers koopt, kijk je misschien ook eerst naar een consumentenonderzoek.” Daarna: „Maar we gaan niet de strategie van de school veranderen om in die ranking beter te scoren.”

In de collegezaal in Gent klinkt gepraat en zacht gelach. Het is de derde dag van de cursus en de deelnemers zijn geen vreemden meer voor elkaar. Tussen de dertig cursisten zitten zeven Nederlanders, de rest zijn Vlamingen. Engels is de voertaal. Voor iedereen ligt een iPad, uitgeleend door de school, met daarop de presentatie. Daarnaast twee flesjes water, bruisend en plat.

Veel vraag naar sociale media

Niet alleen op de businessscholen heeft de crisis haar sporen nagelaten. „We merken dat onze deelnemers de afgelopen perioden keihard hebben moeten werken onder onzekere economische omstandigheden”, zegt Jo Vincken, associate dean executive education van de Nyenrode Business Universiteit.

Nu het ergste deel van de crisis voorbij lijkt, ziet hij dat de behoefte weer toeneemt „om te werken aan professionele en persoonlijke ontwikkeling”.

De vraag naar programma’s over sociale media en technologie is groot. Businessschools proberen daarop in te spelen met nieuwe programma’s.

Het programma Digital Strategy, dat deze dag wordt gegeven, is nieuw op de Vlerick Business School en doet het goed. Dertig deelnemers maximaal, nooit minder dan twintig.

Hoogleraar Steve Muylle begint het college met eindeloos veel voorbeelden van mobiele applicaties en digitale strategieën. Af en toe wordt er een vraag gesteld. Na het college wordt de groep deelnemers opgedeeld in kleine groepjes om in de lounge („wij noemen het hier geen kantine”) te brainstormen over mogelijkheden van een app die ze zouden kunnen maken voor hun eigen werkgever.

Kosten van het driedaags programma: 2.595 euro, exclusief btw. Voor de Nederlandse deelnemers komen daar nog hotelkosten bij. In de meeste gevallen draaien de werkgevers op voor de kosten. „Ik zal niet zeggen dat het goedkoop is”, zegt Arthur Simonetti, marketing director van DSM. „Maar je kunt je afvragen of het veel is wanneer je het hebt over professionals en de ontwikkeling van bedrijven.”

Want, zegt hij, het kost veel tijd en geld om de kennis die je opdoet tijdens zo’n programma zelf te vergaren.

„Over de inhoud en opzet van de programma’s wordt goed nagedacht”, zegt Rik Reumkens, programmamanager Management & Talent Ontwikkeling bij de Rabobank. Het is immers niet alleen de opleiding die veel geld kost, er kan ook een paar dagen niet worden gewerkt. Toch stuurt de Rabobank op jaarbasis zeker zeshonderd leidinggevenden naar korte opleidingen. „Managers worden er voorzien van nieuwe inzichten.”

Sommigen betalen de cursus zelf, omdat ze tijdelijk zonder werk zitten, en op deze manier hun cv willen bijwerken. „Dit staat toch beter op je cv dan bijvoorbeeld een opleiding van de LOI”, zegt een cursist die op dit moment „in between jobs” is. Het is een behoorlijke investering en deze groep is daarom klein.

Het is ook niet zo dat een kort opleidingsprogramma doorslaggevend is bij een sollicitatie, zegt Claartje Onderwaater, consultant bij werving- en selectiebureau Ebbinge. Zij ziet de programma’s van businessscholen regelmatig langskomen op cv’s. „Ik let er eigenlijk niet specifiek op”, zegt ze. Ja, het is goed om te zien dat iemand zich wil specialiseren. Maar: „De daadwerkelijke werkervaring en de verantwoordelijkheden die iemand heeft gehad vind ik belangrijker.”

Witte chocola met coulis

Eén uur ‘s middags, lunch in het restaurant van de campus in Gent. Lamskroon met kruidenkorst en witte chocola met coulis van rode vruchtjes en sinaasappel. Volgens De Greve neemt de interesse vanuit Nederland toe. Hij zou zijn programma’s graag naar Nederland halen, „maar we hebben geleerd dat jullie graag van onze cultuur en gastvrijheid proeven en dat jullie eigenlijk best graag naar hier komen”. Terug in het lokaal zijn de twee flesjes water weer vervangen door nieuwe, gekoelde exemplaren.

Met de heropleving van de executive programma’s is de ‘cash cow’ terug, schrijft The Financial Times. „Als de programma’s vol zitten, dan zijn ze een cash cow”, zegt De Greve. Dat is ook nodig, want het is de afgelopen jaren lastig geweest. „Ik heb goede mensen moeten ontslaan.”