De camera cirkelt als havik boven een prooi

De jonge Marek (Kirill Emelyanov) en zijn minnaar/klant Daniel (Olivier Rabourdin) in Eastern Boys.

Eastern Boys gaat over de verhouding van een Parijzenaar van middelbare leeftijd en een illegale Oost-Europese jongenshoer. Maar de vier delen van de film gaan in metaforische zin ook over de stadia die relaties doormaken, van de jacht tot het settelen en het uitdoven van het seksuele vuur. Regisseur Robin Campillo speelt met de sympathie van de toeschouwer: is de oudere Daniel een jager en de jonge Marek zijn prooi, of zitten de zaken toch anders in elkaar?

De film heeft de vorm van een thriller, maar dan zonder een uitgebreide plot. De openingssequentie op het Parijse Gare du Nord is fenomenaal. De camera cirkelt rond als een havik, hongerig en gevaarlijk. In een daaropvolgende scène is het feest bij Daniel thuis. Maar het is een onverwacht, onaangekondigd en onaangenaam feest dat eindigt met de totale onttakeling van zijn bestaan.

Campillo, die debuteerde met de film Les revenants, die aan de basis lag van de latere, succesvolle televisieserie, houdt zijn vergrootglas boven Daniels leven en kijkt en kijkt maar en dat levert met name in de eerste helft van de film een aantal van de spannendste en meest ontregelende filmmomenten van het jaar op.