Wacht nou niet op die overstroming...

Ja, ja, je weet het: je moet nog een back-up maken van al je foto’s en mails. Maar doe het ook een keer! Hiertien open deuren die je toch echt een keer moet intrappen.

illustratie thinkstock

Je wist dat het een keer ging gebeuren: je computer crasht. En nu zijn al je foto’s weg: van die vakantie, dat feest, de bevalling, die perfecte dag op het water. Eigen schuld.

De helft van de computergebruikers is bang om z’n digitale foto’s kwijt te raken. Toch maakt maar 60 procent reservekopieën van zijn data. Het zijn cijfers uit recent onderzoek van een belanghebbende partij, namelijk Norman, maker van antivirus- en back-upsoftware, maar ze zijn plausibel. Ook diegenen die wél back-ups maken, weten nog dat ze dat vroeger niet deden: dat was vóór die keer dat ze cruciale gegevens kwijtraakten. Een back-up is de airbag van het digitale tijdperk. Hier volgen tien tips.

1. Doe het!

Máák die back-up. Wacht niet op de eerste ramp. Kopieer belangrijke bestanden naar een usb-stick, een externe harddisk, een beschrijfbare cd of dvd. Denk aan foto’s, video’s, gekochte muziek en digitale boeken, werkstukken, brieven en financiële data.

2. Leg de kopie ergens anders

Bewaar de kopie gescheiden van de computer. Niet in dezelfde ruimte (gevaarlijk bij brand) en niet in dezelfde tas (helpt niet bij verlies).

3. Doe het regelmatig

Maak regelmatig opnieuw een back-up, in verband met nieuw gemaakte bestanden. Als je elke keer een complete back-up maakt, valt te overwegen om een oudere versie te stallen bij familie in een andere regio. Zo ben je ook beveiligd tegen grotere rampen, zoals brand of een overstroming.

4. Laat Windows het werk doen

In Windows zit back-upsoftware die het belangrijkste werk kan doen. Je vindt deze in het configuratiescherm. In Windows 7 heet dit ‘Back-up maken en terugzetten’, in Windows 8 ‘Bestandsgeschiedenis’. Hierin kun je aanwijzen welke bestanden en mappen moeten worden gekopieerd, waarnaartoe en hoe vaak. Als het back-upmedium een externe schijf is, moet deze zijn aangesloten als de computer een back-up gaat maken.

5. Doe het in de cloud

De ‘cloud’ maakt back-ups nóg eenvoudiger. Met Dropbox, One Drive van Microsoft, Google Drive en een groot aantal andere merken kun je op de pc een map aanleggen waarvan op elk moment een exacte kopie op internet wordt bijgehouden. Als hetzelfde account wordt geïnstalleerd op een andere computer of op een mobiel apparaat, zal daar ook een actuele kopie van deze map komen. Als je zoveel mogelijk belangrijke bestanden in zo'n map onderbrengt, heb je geen omkijken meer naar je back-ups.

6. Denk ook aan je programma’s

Waardevol zijn ook de geïnstalleerde software en de installatie van Windows met alle voorkeuren. Die kun je back-uppen door een ‘image’ te maken van de harde schijf. Dat is een kopie van de hele schijf in één reusachtig bestand. Macrium Reflect is een handig gratis programma daarvoor. Harde schijf kapot? Koop een andere, zet daar het image op terug en je kunt zo weer verder met een volledig ingerichte pc.

7. Mac? Zet de tijdmachine aan

Macbezitters hebben het makkelijk. Sinds 2007 staat op elke nieuwe Mac de back-upsoftware Time Machine. Dat maakt op een externe schijf een kopie van het hele systeem en neemt daar elk uur wijzigingen in op. Je kunt naar keuze een of meer losse bestanden terugzetten. Of, als de harde schijf kapot is, de laatste toestand van het hele systeem kopiëren naar een nieuwe harddisk.

8. Controleren

Check regelmatig of het lukt bestanden terug te zetten uit de back-up. Kopieer er één of twee naar een tijdelijke map, anders gaat de laatste versie op de harddisk verloren.

9. Denk mobiel

Denk ook aan je smartphone en/of je tablet. Kopieer belangrijke data naar een lege geheugenkaart of gebruik een clouddienst. Mobiele apparaten worden vaak verloren of gestolen of vallen in het water.

10. Reservecomputer

Wie afhankelijk is van zijn computer, kan een complete reservecomputer achter de hand houden. Vervang een pc bijvoorbeeld net iets eerder en houd de oude. Voor het geval dat.