Slecht bedrijfsimago? Ga twitteren

Nederlandse bedrijven zijn de grootste Twittergebruikers van Europa. 27 procent was in 2013 actief op Twitter, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Frankrijk en Oost-Europese landen staan onderaan de lijst. Zo is in Polen slechts 2 procent van de bedrijven actief op Twitter, in Frankrijk 5 procent.

Eenderde van alle bedrijven actief op Twitter..

Nederlandse bedrijven gebruiken sociale media vooral voor marketing, om het imago te versterken, en voor het werven van personeel. Een bedrijf als NS gebruikt het ook veel om vertragingen door te geven en in contact te komen met - klagende - reizigers.

..vooral voor marketing..

Waar gebruiken Nederlandse bedrijven sociale media als Twitter en Facebook voor?

Twitter is populair bij communicatie-, informatie-, en horecabedrijven.

..met mediabedrijven voorop.

De cijfers gaan over 2013, maar de trend zal dit jaar niet veel anders zijn. Neem Twitter. Het Nederlandse bedrijfsleven gebruikt dat tijdens het WK volop voor marketingcampagnes, wervingsacties en geslaagde en minder geslaagde grappen. Allemaal in 140 tekens.