Parijs kiest voor nonchalant pak

De pakken voor de mannen voor het voorjaar van 2015 zijn losser en praktischer. Dat is de trend op de modeshows in Parijs.

Geen beter ijkpunt voor de mannenmode dan het pak. In tijden dat de wereld en de mode conservatief zijn, zie je veel klassieke pakken. Merken die willen uitstralen dat ze bezig zijn met vernieuwende mode, veranderen het, of negeren het. Als je kijkt naar de collecties voor voorjaar 2015, kun je zeggen dat de mannenmode in een realistische fase zit: veel modehuizen lieten het pak zien, maar op een manier die past in het leven van de jonge stadsman. „We hebben te lang de nadruk gelegd op luxe”, zei Lucas Ossendrijver, de Nederlander achter de mannenlijn van Lanvin, zondag na afloop van zijn show. „Maar mannen verplaatsen zich niet per auto met chauffeur. Ze fietsen, of nemen de metro. Als ze al een pak dragen, dan is het met sneakers.” Op de zeer succesvolle sneakers na, is de mannenmode van Lanvin altijd compromisloos chic geweest, wat te merken was aan de prijs. Die zal komend seizoen niet lager zijn, maar de kleren hadden een voor Lanvin nieuwe rauwheid en nonchalance. Als pakken als complete pakken werden gedragen waren ze wijd en informeel, maar vaker haalde Ossendrijver ze uit elkaar: jasjes bij smalle broeken, pantalons met ruime jassen. Ook letterlijk waren kleren uit elkaar gehaald: het sierstiksel op leren overhemden hing los, jasjes waren mouwloos of ze hadden transparante mouwen.

Bij de show van Dior Homme lag op alle stoelen een kaart met een citaat van Christian Dior: „In moeilijke tijden als deze moeten we vasthouden aan tradities, die onze luxe zijn, en de bloemen van de beschaving.” Ontwerper Kris Van Assche wist die traditie prettig op te rekken. Naast klassieke donkerblauwe pakken toonde hij tal van jongere versies: ruim gesneden, of gemaakt van gebleekte denim of stof met een kleurrijk, abstract dessin. Vaak werden ze gecombineerd met spencers met strepen. Diors gebleekte, losse jeans en witte sneakers en dito sokken leken een verwijzing naar normcore, de in Brooklyn ontstane hippe beweging waarvan de aanhangers zich zo ‘gewoon’ mogelijk kleden.

Bij Louis Vuitton hadden pakken plaatsgemaakt voor combinaties van overhemd – met een aan Rajasthan ontleend dessin – met een elegante pantalon: hoog in de taille, strak om de billen en met rechte pijpen.

Het was niet alleen maar modieus realisme tijdens de Parijse mannenmodeweek. Er was ook een sterke hang naar sensualiteit. De beste voorbeelden daarvan waren de shows van Dries Van Noten (‘danskleding’ en ochtendjassen) en Haider Ackermann (ochtendjassen, pyjamabroeken, gedessineerde zijden jasjes). Bij avant-gardemerk Comme des Garçons kwamen onder militair gesneden pakken met korte broeken Mexicaanse laarsjes met omgekrulde punten die tot de knieën reikten. Extreem schoeisel dat de mode een schop zou kunnen geven – wees voorbereid op de terugkeer van de westernlaars.