Nieuwe baas voor kranten in provincie

Het Belgisch-Nederlandse mediabedrijf De Persgroep wil negen regionale Nederlandse kranten overnemen. Daarmee ontstaat de grootste krantenuitgever van het land, alleenheerser in acht van de twaalf provincies.

Zeventig keer een uitverkocht Maracanã in Rio de Janeiro, het grootste stadion van het WK voetbal. Vijf miljoen mensen. Zoveel lezers bereiken de dagbladen van De Persgroep, Wegener en Media Groep Limburg samen. Elke dag. Dat is circa driekwart van alle lezers van betaalde dagbladen in Nederland.

Binnenkort komen de kranten van die drie uitgevers waarschijnlijk allemaal in handen van één concern, De Persgroep. Gisteren werd bekend dat het Belgisch-Nederlandse krantenbedrijf een nieuw bod heeft uitgebracht op de Nederlandse – en Deense – uitgeverijen van Mecom. De Britse investeringsmaatschappij, die al langer af wil van zijn kranten en al maanden onderhandelde met De Persgroep, krijgt 196 miljoen pond (245 miljoen euro).

De overname zou de Volkskrant en het AD onder één dak brengen met onder meer de Gelderlander, PZC en De Limburger. Is dat goed nieuws voor de lezers? Maakt De Persgroep sommige zieltogende Wegener-kranten weer gezond? Of is het slecht nieuws, omdat nieuwe reorganisaties dreigen? Het was gisteren in ieder geval groot nieuws voor iedereen in de dagbladwereld, ook al wordt de verkoop van Wegener al lang verwacht.

Als de overname wordt goedgekeurd door onder meer de mededingingsautoriteiten, ontstaat de grootste uitgever van dagbladen in Nederland, groter nog dan de Telegraaf Media Groep. De nieuwe Persgroep krijgt een ijzersterke positie in minstens acht van de twaalf provincies. De deal kan bovendien een golf van overnames in krantenland betekenen. De overname drijft mogelijk TMG’s regionale dagbladuitgeverij HDC en de noordelijke kranten van NDC versneld in elkaars armen.

Waarom neemt De Persgroep nu Mecom over? Topman Christian Van Thillo gelooft in de eerste plaats in kranten. Vooral op papier, maar ook steeds meer in digitale, mobiele vormen. Hoewel ‘digitaal’ wordt gezien als de toekomst, levert ‘papier’ nog steeds het meeste geld op. Wie dat voorlopig zo wil houden, moet blijven letten op de kosten. Bijvoorbeeld door druk, distributie en redactie te delen. „Wij geloven dat consolidatie in onze industrie noodzakelijk is”, stelde Van Thillo gisteren in een verklaring. Overnames en kostenbesparingen zijn nodig „om onze publicaties te kunnen veranderen in winstgevende multimediale merken”. Veel meer commentaar wil De Persgroep voorlopig niet geven.

Uit de documentatie die Mecom gisteren heeft gepubliceerd blijkt dat De Persgroep begin mei 220 miljoen euro wilde betalen voor Wegener. Dat bod was toen nog exclusief Media Groep Limburg (MGL) en de Deense kranten Berlingske en BT. Mecom vreesde dat het met de restjes zou blijven zitten en sloeg het bod af. Nu biedt De Persgroep dus op de drie uitgeverijen. Het bedrijf van Van Thillo meldde gisteren dat het MGL wil verkopen aan de Vlaamse regionale uitgeverij Concentra, maar uitsluitend onder de voorwaarden die eerder zijn afgesproken met Mecom. Concentra biedt 46,5 miljoen euro voor MGL, bleek deze maand. De Belgen lijken echter moeite te hebben om de financiën rond te krijgen.

Het nieuwe bod van De Persgroep, 245 miljoen euro, is relatief laag. Het komt neer op bijna 2,8 keer het bruto bedrijfsresultaat (voor aftrekposten) van Mecom. De Persgroep betaalt daarvan een groot deel uit eigen zak. MGL zou 3,6 keer het bruto resultaat opleveren. Voor NRC Media, uitgever van NRC Handelsblad en nrc.next, hoopt grootaandeelhouder Egeria tussen 4 tot 9 keer het bruto resultaat te krijgen. De Persgroep was in de markt als koper van NRC Media, maar dat lijkt nu van de baan.