Lollige tweet, met hulp van Heineken

Jonge creatievelingen plaatsen rond wedstrijden van Oranje veel grappige afbeeldingen op Twitter. Die gaan vaak viral. Wat veel mensen niet weten is dat Heineken hier achter zit.Alles voor het Oranjegevoel.

De twitteraars in Amsterdam, zondagavond tijdens de wedstrijd Nederland-Mexico (2-1). Hun grappige afbeeldingen zijn vaak een hit op social media. foto boudewijn bollmann

Klaas-Jan Huntelaar slingert als zangeres Miley Cyrus aan een sambabal, zo groot als een sloopkogel. De tekst eronder: „I came in like a sambabal.”

De afbeelding wordt een hit op Twitter, na de sterke invalbeurt van Huntelaar tegen Mexico: hij gaf een assist en benutte een strafschop. De afbeelding wordt 430 keer geretweet.

De oplettende kijker ziet dat Huntelaar in de bewerkte foto wel ineens een erg donker onderlijf heeft. En een tatoeage. Maker Maurice van Berkel (42): „Tja, ik had het plaatje al klaarstaan voor Nigel de Jong.”

Amsterdam, zondagavond. Zo’n twintig jonge mannen zitten klaar in oranje voetbalshirts. Klaar om negentig minuten te doen waar ze goed in zijn en waar ze voor betaald worden. Ze zijn wat gespannen, want de wedstrijd Nederland-Mexico staat op het punt te beginnen en dus moeten ze laten zien wat ze waard zijn.

Nee, we hebben het hier niet over het Nederlands elftal. Over wie dan wel? @Mvan_berkel, @bartvanmerwijk_, @JOR_ID en de rest van het zogeheten twelftal dat op Twitter al grappend verslag doet van alle voetbalwedstrijden van het Nederlands elftal.

Hun afbeeldingen groeiden in de eerste twee weken van het WK voetbal uit tot een hit op sociale media. Kort na wedstrijden van Oranje gingen veel van hun grapjes viral.

Fucking mooie wedstrijd

Voor de achtste finale tegen Mexico geeft teamleider Jordi van de Bovenkamp (31) een bemoedigende speech: „Laten we er een fucking mooie wedstrijd van maken en vergeet de biergrapjes niet.”

Biergrapjes? Ja, want de mannelijke twitteraars die het twelftal vormen worden door Heineken gefaciliteerd. Juist, de afbeeldingen zijn dus niet zo spontaan als ze lijken.

Reclamebureau Boomerang Create, dat ook buiten het WK om social media content voor het biermerk maakt, stelde de groep samen en regelt alles. Het ‘werk’ van de ‘twelftal-spelers’ is om via hun eigen account onder de hashtag ‘#twelftal’ over het Nederlandse voetbal te twitteren. Ze plaatsen woordgrappen en bewerken foto’s: een mini-Wesley Sneijder met een veel te grote Mexicaanse hoed bijvoorbeeld.

Veel van de makers hebben duizenden volgers, waardoor hun voetbalplaatjes en tweets vaak in rap tempo het hele internet overgaan. Tijdens werktijd – want dat is het – mogen ze doen, zeggen, en plaatsen wat ze willen, zolang er ook wat plaatjes voor Heineken gemaakt worden. Commercieel gedoe? Een woordvoerder van Heineken stelt dat het twelftal in het leven is geroepen om het Oranjegevoel aan te wakkeren en niet geldt als grote reclameactie.

Een uitgebreid buffet, een werkende beamer, een voorraadje bier en een huiselijke, maar luxe, vergaderzaal in het centrum van Amsterdam. Alles is goed geregeld om het de mannen van het twelftal zo comfortabel mogelijk te maken. Zodra de wedstrijd begint zitten ze met zijn allen aan een grote, witte laktafel.

Verschrikte cactussen

„Veel plaatjes zijn al van tevoren gemaakt”, zegt cartoonist Eelke de Blouw (33), mede-eigenaar van twitteraccount @evertkwok. „Het enige wat we dan nog moeten doen is ze op het goede moment online zetten.” Hij laat een bewerkte foto zien van cactussen die verschrikt hun handen voor het gezicht slaan. „Als Nederland scoort gooien we deze erin.”

Kijkend naar de populariteit van de tweets van het twelftal lijken ze te slagen in hun opdracht om het Oranjegevoel aan te wakkeren. Een plaatje van Jordi van de Bovenkamp waarin hij het vliegende vogeltje uit het Twitter-logo verving voor een vliegende Robin van Persie (na zijn wondergoal tegen Spanje) ging de hele wereld over en werd 2.500 keer geretweet.

Toch zijn er ook twitteraars die niets moeten hebben van het twelftal. Vooral het feit dat een groot merk als Heineken zich in Twitter-conversaties mengt, roept bij sommigen irritatie op. Zo meldt de anonieme schrijver @DuBlanqeBogarde van het boek Hé scheids, jij hebt thuis zeker niks te vertellen? op Twitter door de komst van het twelftal tot een Heineken-boycot over te gaan.

Boomerang Create-baas Bo The (34) is niet verrast. „Op Twitter zijn er altijd mensen die het ergens niet mee eens zijn. Prima, maar waarom zoveel aandacht vragen? Je hóéft ons niet te volgen.”

En dan scoort Nederland. Niet één, maar twee keer. Van de toch wel serieuze werkhouding van het twelftal is na de doelpunten even niets over. Op de lakwitte tafel wordt gedanst, oerkreten worden geschreeuwd en op de houten vloer wordt een buiksliding gemaakt.

Alles bij elkaar niet langer dan een halve minuut, want dan moet het stel weer aan de bak. Plaatjes die de superioriteit van Nederland in beeld brengen worden razendsnel online gezet.