Krantenmarkt leeft en beweegt

Het overnamebod van de Persgroep, het Belgische mediabedrijf, op de Britse eigenaar van onder meer de Nederlandse regionale kranten van Wegener is goed nieuws voor iedereen die de journalistiek een warm hart toedraagt. Het Britse bedrijf dat onder de naam Mecom in Londen een beursnotering heeft, was uitgedraaid op een zakelijke flop. Mecom had deels met geleend geld her en der in Europa kranten gekocht, zoals andere investeerders vergelijkbare concerns formeerden met tv-stations. Mecom kwam de afgelopen jaren steeds meer onder druk te staan van banken en aandeelhouders om dochters te verkopen en nationale krantenbedrijven te saneren. Financiële doelen op de korte termijn kregen prioriteit, journalistieke visie en beleid op langere termijn raakten daaraan ondergeschikt.

De Persgroep is sinds de overname van PCM Uitgevers in 2009 uitgever van de Volkskrant, Trouw en het Algemeen Dagblad. De groep bezat al langer Het Parool. Daar komen nu huis-aan-huisbladen bij en een reeks regionale kranten met hun lezerskring in Zeeland, Brabant en Oost-Nederland. Over de verkoop van zijn twee Limburgse kranten onderhandelt Mecom met de Belgische uitgever Concentra. Ook Deense kranten maken deel uit van de overname.

De Persgroep heeft de afgelopen jaren zijn bijdrage geleverd aan een levendige journalistiek die gebaseerd is op zakelijke continuïteit. Dat moet perspectief scheppen voor de Wegener-kranten, hun lezers, adverteerders en medewerkers. Nu duidelijkheid bestaat over de eigendomsverhoudingen moeten de kranten kunnen bouwen aan hun nieuwe rol in een primair digitaal tijdperk.

Dat is een ongemakkelijk en soms pijnlijk proces. Zeker voor mensen die hun baan verliezen.

De economie van het krantenvak is drastisch veranderd. Lezers zijn minder loyaal aan ‘hun’ krant. Adverteerders hebben zoveel meer keuze dan vroeger. ‘Papier’ is een krimpend segment in een mediamarkt waar lezers en kijkers 24 uur per dag geïnformeerd en vermaakt kunnen worden. Tegelijkertijd zijn kranten de inzet van geestdriftige overnameactiviteiten. Zo staat op dit moment ook de uitgever van deze krant te koop.

De trends op de markt spelen ervaren kapitaalkrachtige uitgevers als de Persgroep in de kaart. Toch zal, zoals op meer markten, genoeg ruimte blijven bestaan voor zelfstandige partijen die kleiner en relevant zijn. De keerzijde van de overname van de regionale kranten is de samenballing van economische kracht en de concentratie van macht over drukpersen en distributie. Daar moet concurrentiewaakhond ACM aandachtig naar kijken.