Grote ophef over psychologisch experiment van Facebook

Het onderzoek is al twee weken geleden gepubliceerd, maar nu breekt de storm van protest pas echt los. Facebook heeft in 2012 een week lang de timeline van bijna 700.000 mensen gemanipuleerd in een ‘massive scale psychological experiment’. De onderzoekers wilden bewijzen dat emoties besmettelijk zijn. Ze analyseerden berichten op ‘emotionele woorden’ en filterden berichten uit de timeline. Sommige proefpersonen kregen minder berichten met negatieve woorden te zien, andere juist minder berichten met positieve woorden. Wie meer positieve berichten in z’n timeline ziet, gaat zelf ook positievere teksten posten, blijkt uit het artikel in wetenschappelijk tijdschrift PNAS. Idem voor negatieve berichten. Het effect was minimaal, maar wel statistisch significant. Het is onduidelijk of ‘positief posten’ iets zegt over de werkelijke gemoedstoestand van gebruikers. Hoe dan ook: veel mensen zijn woedend omdat Facebook gebruikers ongevraagd liet deelnemen aan het experiment. Eén van de onderzoekers, die bij Facebook werkt, verdedigt de studie met het argument dat Facebook een betere dienstverlening wil aanbieden.