Nationale Nederlanden moest snel verkocht worden

Foto ANP

Topman Lard Friese van NN Group beleeft momenteel topdagen. Vandaag wordt de prijs van een aandeel van Nationale Nederlanden bekendgemaakt. En morgen gaat het verzekeringsbedrijf dan echt naar de beurs. Sinds de aankondiging van de beursgang twee weken geleden, reist hij heel de wereld rond om investeerders over te halen hun geld te steken in zijn concern. Londen, New York, Parijs, Frankfurt. Slapen is er nauwelijks bij.

Friese kickt op zulke dagen. Vooral als investeerders het hem écht moeilijk maken en hem doorzagen of NN Group nou werkelijk een goede investering is. Al die lastige, razend slimme vragenstellers dan tóch overtuigen, met scherpe antwoorden en grote kennis van zijn bedrijf. Dat is wat hem drijft, waar hij energie van krijgt.

Maar het zal geen eenvoudige opgave zijn om NN Group aan de man te brengen. Ja, het is een stokoude, oer-Nederlandse verzekeraar. Een bedrijf met een rijke historie dat groot is geworden dankzij koopmansgeest – iets wat de verzekeraar in reclames niet nalaat te benadrukken.

De NN Group heeft veel problemen…

Om er maar twee te noemen: de rente is sinds de crisis extreem laag en mensen worden steeds ouder. Door het eerste is het voor NN Group steeds moeilijker geworden om aan haar toekomstige verplichtingen te voldoen, beleggingen lever immers minder op. Het tweede leidt ertoe dat het bedrijf klanten steeds langer geld moet uit keren. Wat slecht is voor de winst.

NN Group heeft ook zijn eigen, unieke problemen. Het concern is zwaar afhankelijk van Nederland. 55 procent van alle inkomsten komt van Nederlandse klanten. Maar juist die markt doet het slecht. Deels omdat de economie tegenzit. Maar ook omdat klanten hier al overal voor verzekerd zijn. Én omdat klanten nauwelijks nog fiducie hebben in verzekeraars in het algemeen, sinds ze massaal zijn bedonderd met woekerpolissen.

…en dan is er nog de woekerpolisaffaire…

Bovenop dat alles komt de onzekerheid rondom de afwikkeling van de woekerpolisaffaire. Nationale Nederlanden heeft zo’n 1 miljoen van die woekerpolissen verkocht. Onlangs stelde het onafhankelijke klachteninstituut Kifid een klant in een belangrijke tussenuitspraak deels in het gelijk in een zaak over onterecht ingehouden eerste kosten. Een gedupeerdenvereniging eiste daarop 6.000 euro compensatie per polishouder. Mocht die claim worden toegewezen, dan heeft NN Group een serieus probleem. In het prospectus waarschuwt het bedrijf dat de nasleep van de woekerpolisaffaire “een significant effect kan hebben op de financiële situatie en de winstgevendheid” van het bedrijf.

…dus mikt het bedrijf op buitenlandse groei…

NN Group mikt op groei in het buitenland. Oost-Europa (Polen, Roemenië), Turkije, Japan. Op papier allemaal even prachtig – Japan zou een springplank naar de enorme Chinese markt kunnen zijn. Maar aan die groeiparels zitten doffe kanten. In Japan zit NN Group met een blok verlieslatende polissen die pas in 2019 aflopen. In Polen nationaliseerde de Staat recentelijk commerciële pensioenfondsen om het begrotingsgat te vullen.

…en biedt het royaal dividend…

Voor investeerders zijn dat allemaal geen heel aantrekkelijke vooruitzichten. Vandaar ook dat NN Group alles uit de kast haalt om het verzekeringsbedrijf toch goed te verkopen. Het dividendbeleid van NN Group is royaal: vanaf 2015 moet 40 tot 50 procent van alle winst worden uitgekeerd. Alle beleggers die morgen geld steken in NN Group krijgen in de tweede helft van dit jaar gezamenlijk een dividend uitgekeerd van 175 miljoen euro. Overtollige contanten belooft het bedrijf ook uit te keren aan de aandeelhouders.

De prijs die NN Group per aandeel vraagt is bovendien aan de onderkant van wat analisten hadden verwacht. NN Group schat zijn waarde op de helft van wat er in de boeken staat. Met die fikse korting hoopt NN beleggers ook over de streep te trekken. Verder zal het bedrijf, zeker in Nederland, blijven zoeken naar verdere besparingsmogelijkheden. Mogelijk in de vorm van nieuwe ontslagrondes.

…terwijl de deadline nadert

Het lastige voor ING is dat het bedrijf móét verkopen. De Europese Commissie eiste in 2008, toen ING staatssteun nodig had, dat het bedrijf zijn verzekeringsactiviteiten in de etalage zette. Het verbond daar toen een harde deadline aan: voor 2016 moest NN Group zijn verkocht, en voor eind volgend jaar alvast de helft. Allicht dat Friese wat meer tijd had willen gehad om zijn bedrijf in orde te maken voor de verkoop. Nu moet hij maken wat ervan te maken valt. Hij heeft NN Group opgepoetst, nu maar hopen dat de investeerders niet te veel vallen over alle deukjes en krasjes. Aan Friese’s inzet zal het in ieder geval niet liggen.