Dromerig, vrij en funky

The Air Between Words is het laatste album van de Nederlander turned Amerikaan, skater turned producer, dubstepman turned funky house-producer ofwel: Martyn. De naar Washington verhuisde Martijn Deijkers wil het dubstepjasje van zich afschudden en maakt tegenwoordig experimentele funky house. Zijn vorige album, Ghost People, was nog gevuld met een fusie tussen breakbeat, house en techno. Zijn nieuwe stijl is losser, down tempo, dromerig, vrij, funky en gewoonweg heel aangenaam om naar te luisteren. Van subtiel gezucht en rollende knikkers in ‘Glassbeadgames’ (een samenwerking met Four Tet) tot acid in ‘Two Leads and a Computer’ en ‘Drones’. Martyn staat erom bekend dat hij stijlen laat samensmelten, en hij aarzelt niet om acidlijnen in ‘Drones’ te verlichten met af en toe een jazzy pianoakkoord. Het album is niet alleen op de dansvloer gericht: het is drijvend, dromerig en experimenteel tegelijk. ‘Love of Pleasure’, met vocals en handclaps, is bijna een clubballad. Je hoort nog steeds zijn achtergrond in dubstep en bass – veel zware, warpy baslijntjes op een nummer als ‘Empty Mind’. En je hoort zijn herinneringen aan de halfpipe. Skategeluiden markeren het begin en einde van ‘Lullaby’ en afsluiter ‘Fashion Skater’ begint met ferme beginakkoorden, maar sterft weg in een zachte melodie. Om bij weg te mijmeren als je op een skateboard staat.