Door jou kijken mensen nooit meer hetzelfde naar De Nachtwacht

Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Coördinator Medialab
Bedrijf: Rijksmuseum, afdeling Publiek & Educatie
Wat valt op aan de vacature: “Gezien de grote toestroom aan sollicitaties vragen wij u alleen te reageren wanneer u aan alle eisen voldoet.”

Wat doe je dan eigenlijk?

Jij zorgt er voor dat kinderen, pubers en volwassenen nooit meer hetzelfde naar De Nachtwacht kijken. Of Het Melkmeisje. En alle andere werken die in het Rijksmuseum hangen. Door leiding te geven aan het Medialab, een onderdeel van het educatieve centrum van het Rijks dat programma’s organiseert rond fotografie en nieuwe media.

Het doel van die programma’s: “Mensen beter leren kijken door actief bezig te zijn met de collectie”, zegt Annemies Broekgaarden, afdelingshoofd en jouw leidinggevende. Bijvoorbeeld door bezoekers stillevens ‘tot leven’ te laten brengen met de animatietechniek stop motion.

Als “baas van het atelier” ontwikkel je nieuwe cursussen en workshops, stuur je eventuele extra docenten aan, beheers je de financiën. En: je bent van de planning. Broekgaarden: “Handleidingen moeten op tijd af zijn. Maar je moet ook het budget in de gaten houden, weten wat binnen een bepaalde periode mogelijk is.”

Wat verdient dat?

Tussen de 2.800 en 3.663 euro bij een 36-urige werkweek. Plus vakantietoeslag, pensioenopbouw. Ook mag je gratis deelnemen aan de cursussen en lezingen die je museumcollega’s organiseren.

Waarom zoeken ze iemand?

Het is een nieuwe plek, zegt Broekgaarden. “Het medialab is vorig jaar opgezet. Toen is er ook een coördinator aangesteld. Maar gedurende het jaar bleek dat de functie naast ervaring en didactische kennis ook veel managementskills vereist. De vacature is daarom aangescherpt.”

Wat voor collega moet je zijn?

Eentje die zijn zaakjes altijd op orde heeft. Of dat nou de programmering is, de financiële planning of het onderhoud van de 3D printer in het atelier. Daar weet jij bovendien als geen ander mee om te gaan. Net als met alle andere software, applicaties en multimediatechnieken waarover het Lab beschikt.

Belangrijker nog: je weet hoe je een kind van zes daar óók mee kan leren omgaan. Net zo goed als een gepensioneerde die nog nooit achter een Apple heeft gezeten. “Het is heel belangrijk dat je weet hoe je kennis overdraagt”, zegt Broekgaarden. “Dat je weet welk middel je voor welke doelgroep kunt inzetten.”

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Omdat het Rijksmuseum misschien wel een van de meest gewilde plekken om te werken is. Ga maar na: toen het vorig jaar heropende, waren er zo’n dertig vacatures. Voor de garderobe, de kaartverkoop. Meer dan 1.600 mensen solliciteerden.

Niet zo vreemd voor een instituut dat door The New York Times werd omschreven als “the greatest treasure house of the Dutch Golden Age“. Zoals Broekgaarden zelf zegt: “Je werkt met de beste collega’s in een internationaal gerenommeerd museum met een topcollectie.”

Waar anderen op kantoor het met een poster van Het Melkmeisje moeten doen, zit jij straks tegenover het echte werk.