Beleggers lokken met dividend

Nationale-Nederlanden debuteert morgen op de beurs. Succes is niet verzekerd, want het concern worstelt met een aantal problemen. Potentiële beleggers wordt daarom royaal dividend beloofd.

Illustratie Fokke Gerritsma

Topman Lard Friese van NN Group – de nieuwe naam van Nationale-Nederlanden – beleeft topdagen. Sinds de aankondiging twee weken geleden dat de verzekeraar naar de beurs gaat, reist hij de wereld over om beleggers over te halen hun geld in zijn concern te steken. Londen, New York, Parijs, Frankfurt. Slapen is er nauwelijks bij. Het is „eat when you can, sleep when you can”, zei Friese er zelf eens over.

Hij kickt op zulke dagen. Vooral als beleggers het hem echt moeilijk maken en hem doorzagen: is NN Group nou werkelijk een goede belegging? Lastige, razend slimme vragenstellers dan tóch overtuigen, met scherpe antwoorden en grote kennis van zijn bedrijf. Dat is wat hem drijft en hem energie geeft.

Nasleep woekerpolisaffaire

Die eigenschap zal Friese hard nodig hebben, want het is geen eenvoudige opgave om NN Group aan de man te brengen. Ja, het is een stokoude, oer-Nederlandse verzekeraar, die groot is geworden dankzij koopmansgeest – iets wat het bedrijf in reclames steeds benadrukt. Maar het is ook een bedrijf met veel problemen. Om er twee te noemen: de rente is sinds de crisis extreem laag, en mensen worden steeds ouder. Door het eerste is het voor NN Group steeds moeilijker geworden om aan toekomstige verplichtingen te voldoen, beleggingen lever immers minder op. Het tweede leidt ertoe dat het bedrijf klanten steeds langer geld moet uit keren, wat slecht is voor de winst.

NN Group heeft daarnaast nog unieke problemen. Het concern is zwaar afhankelijk van Nederland: 55 procent van de inkomsten komt van Nederlandse klanten. Maar juist die markt doet het slecht. Deels doordat de economie tegenzit, maar ook doordat Nederlanders al overal voor verzekerd zijn. Bovendien hebben mensen nog nauwelijks fiducie in verzekeraars, sinds ze massaal zijn bedonderd met woekerpolissen.

NN Group mikt op groei in het buitenland. Oost-Europa (Polen, Roemenië), Turkije, Japan. Op papier prachtig – Japan zou een springplank naar de enorme Chinese markt kunnen zijn. Maar de realiteit is dat NN in Japan met een blok verlieslatende polissen zit die pas in 2019 aflopen. In Polen nationaliseerde de staat recentelijk commerciële pensioenfondsen om het begrotingsgat te dichten. Daarbovenop komt de onzekerheid rond de afwikkeling van de woekerpolisaffaire. Nationale Nederlanden heeft zo’n 1 miljoen van die woekerpolissen verkocht. Onlangs stelde het onafhankelijke klachteninstituut Kifid een klant in een tussenuitspraak deels in het gelijk in een zaak over onterecht ingehouden eerste kosten. Een gedupeerdenvereniging eiste daarop 6.000 euro compensatie per polishouder. Als die claim wordt toegewezen, heeft NN Group een groot probleem. In het prospectus waarschuwt NN dat de nasleep van de woekerpolisaffaire „een significant effect kan hebben op de financiële situatie en de winstgevendheid” van het bedrijf.

Royaal dividendbeleid

Voor beleggers zijn dat allemaal geen heel aantrekkelijke vooruitzichten. Vandaar ook dat NN Group alles uit de kast haalt om het verzekeringsbedrijf toch goed te verkopen. Het dividendbeleid is royaal: vanaf 2015 moet 40 tot 50 procent van de winst worden uitgekeerd. Alle beleggers krijgen in de tweede helft van dit jaar gezamenlijk een dividend uitgekeerd van 175 miljoen euro. Overtollige contanten belooft het bedrijf ook uit te keren aan de aandeelhouders.

De prijs die NN Group per aandeel vraagt is bovendien aan de onderkant van wat analisten hadden verwacht. NN Group schat zijn waarde op de helft van wat er in de boeken staat. Verder zal het bedrijf, zeker in Nederland, blijven zoeken naar verdere besparingsmogelijkheden. Mogelijk in de vorm van nieuwe ontslagrondes.

Het lastige voor ING is dat het bedrijf móét verkopen. De Europese Commissie eiste in 2008, toen ING staatssteun nodig had, dat het bedrijf zijn verzekeringsactiviteiten van de hand zou doen. Het verbond daar een harde deadline aan: voor 2016 moest NN Group zijn verkocht, en voor eind volgend jaar alvast de helft.

Allicht dat topman Friese meer tijd had gewild om zijn bedrijf in orde te maken voor de verkoop. Nu moet hij maken wat ervan te maken valt. Hij heeft NN Group opgepoetst, nu maar hopen dat de potentiële aandeelhouders niet te zwaar tillen aan alle deukjes en krasjes. Aan Frieses inzet zal het in ieder geval niet liggen.